Regeringen i krismöte om snabbtågen: Stor irritation

Uppdaterad 2018-05-03 | Publicerad 2018-04-10

Frågan om höghastighetstågen blir allt mer infekterad för regeringen.

Enligt uppgifter till Aftonbladet är irritationen stor inom S över MP-språkrörens resa i måndags – där de träffade kommunala S-toppar.

Redan samma kväll hölls ett krismöte på statsrådsnivå för att komma vidare i frågan.

– Konflikten har eskalerat, säger en regeringskälla till Aftonbladet.

Frågan om hur framtidens höghastighetståg ska betalas splittrar regeringen.

Miljöpartiet vill att snabbtågen delvis finansieras med lån, vilket skulle möjliggöra en betydligt snabbare byggtakt i ett steg.

Men delar av S, framför allt Finansdepartementet, vill i stället betala satsningen med anslag, det vill säga inom ramen för varje års budget för att inte spräcka överskottsmålet.

Isabella Lövin och Gustav Fridolin på väg ut på sin tågresa.

Förhandlingarna har varit hårda, enligt vad Aftonbladet erfar.

Men när språkrören Isabella Lövin och Gustav Fridolin i måndags åkte och träffade flera s-toppar på lokal nivå i frågan, utlöste det ”stor irritation” hos Socialdemokraternas partiledning.

– Det är uppenbart att det blir väldigt känsligt utåt när det framställs som att S ledning på något sätt skulle motarbeta det här projektet. Det är ett öppet sår som man är inne och petar i, säger en regerinskälla till Aftonbladet.

I går hölls ett krismöte på ministernivå för att försöka ta frågan vidare. Enligt uppgifter till Aftonbladet mötte Magdalena Andersson och Thomas Eneroth statsrådskollegorna Karolina Skog och Per Bolund.

– Det håller inte att ha en sådan här konflikt mellan kommunalråd från S ute i landet och partiledningen. Man vill komma vidare snabbt, uppger källan.

I ett internt S-dokument, som Aftonbladet tagit del av, redovisas Socialdemokraternas syn på Miljöpartiets förslag.

”Mp:s påstående att snabbare tåg ger större samhällsnyttor är alltför förenklat och därmed felaktigt”, står det i dokumentet, där det också slås fast att man inte bör sätta år 2035 som slutdatum eftersom ”det inte är praktiskt genomförbart”. Man avfärdar också ett definitivt beslut om att låna till satsningen: ”En sådan utgångspunkt förutsätter lånefinansiering vilket inte ska fastslås.”

I dokumentet presenteras ett kompromissförslag, med snabbare byggtakt än tidigare, men där man ändå tar hänsyn till andra behov i transportsystemet.

– Bollen är i rullning igen, det kommer att fortgå med fler möten. Det är nu som det hettar till ordentligt i förhandlingarna, säger regeringskällan.

ANNONS