Skolföretaget: ”Låter extremt i allas öron”

Rektorns förklaring: skyller på skrivfel

Uppdaterad 2022-11-20 | Publicerad 2022-11-18

Enligt lärare på Cybergymnasiet finns en ”mygelkultur” kring skolans betyg som stryks över och höjs, ibland på bara några dagar.

Ägaren Academedia reagerar på lärarnas vittnesmål – och drar igång en ny granskning på skolan efter Aftonbladets frågor.

– Det låter extremt i allas öron, om ett betyg har satts ena datumet, och två dagar senare ändras, säger Jens Levin, skolchef.

Aftonbladet har med hjälp av fysiska betygskataloger från Cybergymnasiet i Stockholm granskat hur betyg plötsligt ändrats. I vissa fall inom loppet av bara några dagar eller veckor. Ibland av obehöriga lärare – som ringt in betyg på telefon.

Många elever har på så vis höjt från icke godkänt, F till godkänt, E.

Cirka 13 lärare vi pratat med tycker att systemet missbrukas på skolan.

Rektorerna på skolan har tillsammans satt hundratals betyg för elever som utan deras hjälp inte skulle klara att av att ta examen, säger en av dem.

Rektorn Annika Hanberger och Academedias skolchef Jens Levin menar att man försökt få bättre rutiner kring betygssättningen – men erkänner att det finns problem.

Rektorn: ”Inga snabba betyg”

Men skolans rektor Annika Hanberger, slår ifrån sig kritiken om ”snabb­prövningar” – och skyller på skrivfel och administrativa misstag. Hon menar dock att personerna bakom felen inte arbetar kvar på skolan, och därmed inte kan verifiera hur det gått till.

Överstrukna betyg kan enligt rektorn också handla om elever som inte deltagit på lektionerna, men som är väldigt duktiga i exempelvis engelska ändå, och därför kan höja betyget på bara några dagar.

– Det är inga snabba betyg. Det kräver väldigt mycket arbete av eleven att genomföra en prövning, säger Annika Hanberger.

När vi bestämt möte med rektorn visar det sig att skolans ägare, Academedia skickat sin representant oanmäld.

”Jättetråkigt om vi gjort ett misstag”

Lärarna på skolan har dock vittnat om flera konkreta fall där elever inte deltagit i undervisningen eller lämnat in plagierade uppgifter, men ändå lyckats få godkänt av skolledningen eller obehörig lärare.

– Elever som fuskar ska naturligtvis inte få godkänt utan ett F. Regelverket säger dock att de har rätt att då göra en prövning, klarar de den och visar att de har kunskaper som motsvarar ett E ska betyget ändras, säger rektorn.

I ett betygsdokument har till exempel en tidigare skolbibliotekarie satt betyg, en obehörig lärare.

– Hon är ju legitimerad lärare, säger Annika Hanberger.

Inte enligt Skolverkets register.

– I så fall låter det konstigt. Jag är rätt säker på att hon var en legitimerad lärare. Jag tar inte gift på det, men jag kollar det i så fall.

Rektorn återkommer sedan och säger att hon inte heller kan hitta lärarens legitimation i skolans datasystem. Hon medger att det finns fler exempel på obehöriga lärare på skolan som under flera års tid satt betyg, mot reglerna.

– Det får vi ta på oss att där har vi gjort fel. Här har vi gjort misstag vilket naturligtvis är jättetråkigt”, säger Annika Hanberger.

Mellan 2014 och 2021 ökade andelen avgångselever med godkänt examen med 30 procent på skolan, som ägs av Academedia sedan två år tillbaka.

Skrev under betyg för ”Spökläraren”

Den stora mängden ändrade betyg i katalogerna förklarar Cybergymnasiets rektor som så kallade prövningar.

Elever som har fått F har enligt skollagen rätt att göra en prövning och få en ny chans att nå godkänt. På skolan har prövningarna gjorts i så stor omfattning att det snarast blivit en parallell verksamhet, där både skolledning och obehöriga lärare deltagit. Efter Academedias egen granskning vårterminen 2021 förbjöds rektorerna göra egna prövningar och sätta betyg.

– Vi har en del elever som är svaga, som inte alltid når målen som behövs för att man ska komma upp till ett godkänt betyg. Det bästa är om den lärare som haft kursen genomför prövningen. Sen är det inte alltid möjligt, säger Cybergymnasiets rektor.

Själv har hon som rektor med lärarbehörighet även fått signera betyg när lärare själva inte kunnat vara på plats att skriva under – till exempel som i fallet med ”Spökläraren”, som satt flera betyg via telefon.

– I något fall är det någon lärare som vi inte fick tag på helt enkelt, som inte gick att nå per telefon eller mejl.

”Allt har inte varit bra”

Efter att Academedia gjorde en egen internutredning av betygskatalogerna på skolan förra året förbjöds ”rektorsbetygen”. Granskningen visade även att betyg sattes mitt i sommaren – långt efter att eleverna egentligen tagit studenten. ”Detta leder till en bristande likvärdighet för eleverna då vissa elever fått längre tid på sig att klara sina
kurser än andra elever” skriver Academedia i sin egen rapport.

De lärare jag varit i kontakt med är förtvivlade och menar att deras auktoritet som lärare har ifrågasatts.

– Vi får säga att ja, allt har inte varit bra. Vi är inte alls nöjda med det. Vi förstår känslan, vi förstår kritiken och tar åt oss av den. Att lärare är trygga och respekterade i sin roll, är otroligt viktigt, säger rektor Annika Hanberger.

Academedia skickar efter Aftonbladets frågor ut ett mail till anställda om att man ska göra en ny utredning på Cybergymnasiet: ”En av de signaler vi fått om att allt inte står rätt till är att Aftonbladet intervjuat oss för att diskutera bedömning och betyg, betygssättning och prövningsförfarande” skriver skolchefen i mailet.

Academedia: ”Mot alla rutiner”

Cybergymnasiets ägare Academedia reagerar på uppgifterna om att betyg har satts av obehöriga lärare och höjts på mycket kort tid.

– Det är helt mot alla rutiner, både skolans men även Academedias rutiner. Det måste finnas någon bra förklaring. Vi ska jobba för att det ska vara korrekt och rättsäkert, säger Jens Levin, skolchef på Academeda.

– Jag förstår frustrationen, att man ser att nu är ett betyg ändrat, vad är det som har hänt här liksom?

Om att det skulle finnas en ”mygelkultur” på skolan, som en av lärarna på skolan uttrycker det, säger skolchefen:

– Det är oerhört allvarligt om det finns en mygelkultur, vi har nolltolerans mot alla oegentligheter och mygel är definitivt en sådan.

Jens Levin vill dock inte svara på källuppgiften om företagets krav på att 85 procent av Cybergymnasiets elever ska klara godkänd examen.

– Målsättningen är ju att de som kommer in genom dörren ska gå ut med en examen. Givetvis med korrekta betyg, det är aldrig på bekostnad av korrektheten, säger Jens Levin.

Men är det 85 procent som är kvalitetsmålet på den här skolan?

– Jag kan inte i huvudet exakt om det är 85 eller 86 eller 84. Men ett mål finns det absolut.

Efter Aftonbladets frågor: Ny internutredning

Jens Levin påpekar också att den – ännu inte offentliga – statistiken för Cybergymnasiet visar att drygt 80 procent gick ut med godkänd examen våren 2022.

Året innan var det över 90 procent. Vilket innebar en 30-procentig ökning på sju år – osannolika siffror enligt lärarna vi pratat med.

Rektor Annika Hanberger förklarar statistiken med att eleverna blivit mer målmedvetna de senaste åren och att man sätter in rätt stödåtgärder i tid.

– Tidigare var det många elever som lyftes ut i särskilda undervisningsgrupper. Det var stökigare förr. Det är klart att de inte alltid är världens lugnaste nu, men det är mer fokus.

Några dagar efter att Aftonbladet konfronterat Cybergymnasiets skolledning och ägare, meddelar företaget i mejl till anställda att en ny utredning ska göras på skolan redan samma vecka. ”Alla våra skolor ska tåla en granskning av media” skriver skolchefen Jens Levin i mejlet.