Nordea svarar på anklagelserna om brevlådeföretagen

Publicerad 2016-04-07

Storbanken Nordea undersöker nu om man krävt att dokument ska manipuleras och "bak-dateras".

Uppgifterna finns i den senaste tidens avslöjanden om att banken ska ha hjälpt kunder fly undan skatt genom brevlådeföretag i Panama.

– Det är inte acceptabelt. Punkt, säger Nordeas vd Casper von Koskull.

Nordea kommenterade i dag vid en presskonferens anklagelserna om att de bland annat ska ha krävt att dokument ska manipuleras.

– Det har funnits uppgifter om så kallad back-dating, vi undersöker nu detta, säger Snorre Storset, chef för Wealth Managment.

– Vi vill vara öppna och transparenta och vi vill svara på alla frågor. Vi accepterar inte att banken är en plattform för att undvika och gömma skatt, säger vd Casper von Koskull.

Fler företag

På presskonferensen fick företagsledningen också frågan om de haft fler samarbeten med andra offshore-företag, förutom Mossack Fonseca.

– Ja, vi har haft fler företag som vi samarbetat med, Mossack Fonseca är inte det enda.

Samtidigt menar bankens vd att offshore-strukturen tillhör det internationella näringslivets verklighet.

– Offshore-strukturer kan och används ibland av säkerhetskäl. Vi har tydliga regler när vi sätter upp dessa strukturer, allt vi gör måste följa lagar, regler och policyer, säger vd Casper von Koskull.

Förlorat kunder

Från SVT:s ”Uppdrag Granskning” fick man frågan om varför man säger att man slutade använda Mossack Fonsecas tjänster 2009, när det finns mejl där man diskuterar att avveckla brevlådeföretag så sent som 2013.

– Det mejlet bekräftar bara det jag säger, att vi haft som mål att avsluta den verksamheten, säger vd Casper von Koskull.

Nordea berättar också att man förlorade ett stort antal kunder när man bestämde sig för att bli restriktiva med offshore-strukturer år 2009.

– Det var ett stort antal, 4 000 kunder.

Texten uppdateras

Följ ämnen i artikeln