”Gästen har aldrig rätt”

Uppdaterad 2016-10-03 | Publicerad 2015-04-16

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Den packade bankdirektören råkade slå ut hela brickan med avec över
mig så att jag blev dyngblöt. Istället för att be om ursäkt log han
och sade ”Har du kissat på dig, lilla gumman?”. ”Nej, jag har spytt.
För att jag såg dig”, sade jag. Min karriär i servicebranschen var
kort men intensiv.

Men den räckte för att inse att restaurang är en frizon för sexuella
trakasserier. Nyp i rumpan, äckliga kommentarer, ”sitt i mitt knä”.
Och den som inte skrattar har ingen humor. Intressant nog blir inte
slemskallarna glada när man ger igen. De har väl ingen humor – de
heller.

En ny undersökning visar att krogen toppar sluskligan och anställda
vittnar om att grisbeteenden som aldrig skulle accepteras någon
annanstans är vardag. Värst av allt, det är så vanligt att det
normaliserats. De som drabbas intalas att tro att det är ”så här det
är”, att ”det får man ta”, annars får man byta jobb. Riktigt
efterblivna krogägare kan till och med påstå att du ska ”bjuda till”
eftersom ”gästen har alltid rätt”. Det är ju då man önskar att det
kommer in en gäst och kräver ägarens huvud på ett fat.

Det är inte alltid så lätt att stå på sig när man är 20-nånting och
har sitt första jobb. Men det finns alltid människor runt omkring, och
de har inget att skylla på. Chefer, arbetskamrater, gäster – alla som
har ögon att se med och öron att höra med. Tillsammans lägger vi
ribban för jargongen och det är en skam hur lågt den ligger nu. Man
snubblar över den.

Säg ifrån! För när det gäller sexuella trakasserier finns det bara en
sak som är säker. Gästen har aldrig rätt.