Här är världens bästa och punktligaste flygbolag

SAS i topplacering, men inte i punktlighet

Uppdaterad 2019-06-10 | Publicerad 2019-05-20

SAS är bäst på kravhantering.

Vilket flygbolag är egentligen bäst på service, punktlighet och kompensation vid förseningar?
Airhelps nya statistik visar att skandinaviska SAS ligger på en hedrande fjärdeplats på listan.
Men när det gäller punktlighet halkar bolaget ner betydligt.

Det majoriteten av flygpassagerare värdesätter mest förutom det självklara – säkerhet – är att man får bra service och att planet går i tid. Det kan låta som självklarheter, men med en ökad konkurrens om resenärerna så finns det bolag som inte lyckas uppnå alla krav på ett tillfredsställande sätt.

För åttonde året i rad rankar Airhelp världens bästa flygbolag utifrån de tre kriterierna: punktlighet, service och kravhantering för försenade och inställda flyg.

Listan toppas av Quatar Airways som får ett snittbetyg på drygt 8,2 på en tiogradig skala. Nummer två på listan är American Airlines (8,1) och på tredje ligger Aeromexico (7,1).

Halkar ner flera placeringar

SAS hamnar på en hedrande fjärdeplats med ett snittbetyg på närmare 8,1. I kategorin kravhantering är SAS nummer ett i världen.

– När vi tittar på fjolåret så är det inget flygbolag som har fått ett högre betyg i kategorin kravhantering än just SAS. Vi får hoppas att de hanterar ersättningskraven från alla resenärer som drabbats av den senaste strejken på ett lika bra sätt. Annars lär det bli väldigt svårt för SAS att behålla sin topplacering nästa år, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson.

Men med punktligheten är det lite sämre med SAS. Där ligger bolaget på plats 29. Det mest punktliga flygbolaget är Garuda Indonesia som får betyget 9,1 i denna kategori. Näst mest punktligt är grekiska Olympic Air med betyget 9,0 följt av brasilianska Azul Airlines (8,4). I den här kategorin är Finnair bäst bland de nordiska flygbolagen på plats nummer 21. SAS återfinns på plats 29, Norwegian på nummer 41 och Icelandair på plats nummer 62.

Världens mest punktliga flygbolag

Flygbolag/Land/Betyg

  1. Garuda Indonesia, Indonesien, 9.12
  2. Olympic Air, Grekland, 9.02
  3. Azul Airlines, Brasilien, 8.44
  4. Aeroflot, Ryssland, 8.42
  5. Qatar Airways, Qatar, 8.35
  6. Iberia, Spanien, 8.18
  7. Delta Air Lines, USA, 8.04
  8. Singapore Airlines, Singapore, 8.02
  9. Aerolineas Argentinas, Argentina, 7.98
  10. Qantas, Australien, 7.94

Världens minst punktliga flygbolag

Flygbolag/Land/Betyg

  1. Kuwait Airways, Kuwait, 4.16
  2. Laudamotion, Österrike, 5.12
  3. TAP Air Portugal, Portugal, 5.20
  4. Air Malta, Malta, 5.21
  5. Thomas Cook Airlines, Storbritannien, 5.65
  6. Air Transat, Kanada, 5.72
  7. Czech Airlines, Tjeckien, 5.99
  8. Air India, Indien, 6.04
  9. El Al Israel Airlines, Israel, 6.11
  10. Vueling Airlines, Spanien, 6.12

 
72 flygbolag ingår i undersökningen som bygger på data från perioden 1 januari till och med 31 december 2018. Bolagen får betyg i tre olika kategorier: Punktlighet, service och hur bra de är på att lösa kompensationsärenden för förseningar och inställda flyg.

Här hittar du alla våra spännande
reseguider!