Nu är Singapore vassast i Asien

Uppdaterad 2013-01-16 | Publicerad 2002-10-07

Nya konserthuset ska överglänsa Sydney-operan

Singapores nya kulturkomplex    Esplanade   theatres on the bay    invigs på lördag med en fest som varar i veckorna tre. Hela bygget har kostat 3,5 miljarder kronor.

SINGAPORE

Här är ”flugögonen” som ska bli den nya symbolen för Singapore.

Stadens nya konserthus är byggt för att övertrumfa operahuset i Sydney – men liknar enligt Singaporeborna själva mest en delad, illaluktande frukt.

På lördag invigs det med en tre veckor lång jättefestival.

The Long bar på legendariska Raffles hotel där drinken Singapore sling uppfanns.

Att kalla det nya superbygget konserthus är egentligen en underdrift. Komplexet, som ligger i hamnen Marina bay vid infarten till Singapore, är ett gigantiskt kulturcentrum och ett stort steg framåt för finkulturen i landet.

Har många öknamn

Här kan invånarna från och med nästa helg strosa runt bland konstgallerier, besöka en teater med 2 000 sittplatser, gå på utomhusteater, lyssna på kammarmusik och se på experimentellt drama. Eller besöka den stora stoltheten – konserthallen som rymmer 1 800 åskådare och som är tänkt att fungera som lockbete för världens största artister.

Men det är inte innehållet som har gjort komplexet till ett av stadens populäraste samtalsämnen i höst – utan utsidan.

De två taggiga domerna som utgör huvudbyggnaderna har gett det öknamn som är betydligt mer målande än det riktiga namnet, stela ”Esplanade – theatres on the bay”.

– Det ser ut som ögonen på en husfluga, säger Singaporeborna Mary Chua, 39, och Ms Leong, 40, medan de äter lunch i Esplanade-parken nedanför det nya superbygget i närheten av affärsdistriktet CBD.

”Piggsvinet”, ”Papayan” eller den illaluktande tropiska frukten ”Durian” hör annars till de vanligaste öknamnen.

”Passar in här”

Trots det gillar de flesta komplexet, som enligt människorna bakom projektet kommer att bli en ny symbol för staden på samma sätt som operahuset är för Sydney.

– Visst ser det ut som en durian, fortsätter Mary Chua och Ms Leong allvarligt.

– Men det är vi stolta över. Durian är en lokal frukt från Singapore, så designen passar in här.

Arbetet med att bygga ”Esplanade – theatres on the bay” har pågått in i det sista. Bygget har kostat motsvarande 3,5 miljarder kronor.

Vill bräcka Sydney

”Tävlingen” med Sydneys berömda operahus är inget som nybyggets ledning brukar föra på tal – men att operahuset är en förebild är tydligt.

Jämförelsen finns hela tiden där – som när en person i toppen nyligen sa att Esplanaden blir ”ett internationellt konstcentrum med ett asiatiskt fokus som inte finns hos Sydneys operahus, eller någon annanstans i världen”.

Komplexet invigs på lördag med en tre veckor lång festival med uppträdanden av 1 300 artister från 22 länder.

På premiärkvällen framför Singapore Dance Theatre en helt ny föreställning – och framträdanden av Londons symfoniorkester, New York-filharmonikerna och Kinas nationalbalett är andra höjdpunkter under de kommande tre veckorna.

Förutom 70 betalföreställningar ordnas 600 utomhusevenemang som är gratis att se på.

Havslejon symbol

Mary Chua och Ms Leong funderar på att gå på invigningen. Men att ”Esplanaden” kommer att bli en stor turistmagnet, som arrangörerna hoppas, är inget de tror på.

– Nej, havslejonet (”The Merlion”, en staty som är till hälften lejon och hälften fisk) är fortfarande symbolen för Singapore. Sydneys operahus byggdes först, därför blir det här inte en symbol för

Singapore på samma sätt.

Om några år vet vi vem som har rätt.

3 röster om konserthuset i Singapore

Johan Furusjö

Följ ämnen i artikeln