Efter nya flygreglerna - Helena missade ersättningen

Uppdaterad 2018-07-19 | Publicerad 2018-04-11

Helena Rahm missar ersättning för sin flygförsening efter nya flygreglerna.

Drygt 100 000 svenska resenärer beräknas drabbas av de nya flygreglerna vid reklamation av försenad flyg, enligt flyghjalp.se.
Helena Rahm, 62, och hennes man anmälde sin flygförsening alldeles försent – och missar nu 12 000 kronor:
– Det är jättetråkigt.

Högsta domstolen satte i mitten av mars en praxis för när man har rätt att begära ut ersättning för försenade flyg. Tidigare har resenärerna haft upp emot tio år på sig att reklamera resan.

Efter den här ändringen har sajten Flyghjalp.se räknat ut att drygt 100 000 svenskar nu går miste om ersättning. De har alla drabbats av försenade flyg någon gång under de senaste tio åren men inte hunnit begära ut ersättning innan nya reglerna.

– Det blir en försämring för konsumenten, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

Flyg försenades sex timmar

Nu ska nämligen reklamationen ske inom skälig tid - vilket enligt Högsta domstolen innebär två månader.

– Det är ganska stor skillnad på tio år och två månader, säger Helena Rahm, 62, från Torsby, som är en av de drabbade.

Hon reste tillsammans med sin man till Dubai i början av förra året. På väg hem till Sverige blev flighten med flygbolaget Primera air försenat med sex timmar.

Hon reklamerade sin resa först ett halvår senare.

– Anledningen till att jag inte skickade in det tidigare var att jag läste på deras hemsida att ersättning för förseningar inte gällde vid sjukdomar, säger hon.

Det var nämligen piloten på flighten som blivit sjuk och försenat hemresan.

Av en slump var hon inne på Flyghjalp:s sajt flera månader senare. Hon kryssade i sina uppgifter för att ta reda på om hon var lämplig att få hjälp med att få ersättning och fick klartecken.

Hann inte få ersättning i tid

Helena Rahms fall har dock dragit ut på tiden och först i början av det här året hade Flyghjälp alla hennes uppgifter och kunde skicka klagomålet vidare till Primera air.

– Vissa flygbolag är bättre på att ta hand om kundklagomål än andra. Primera svara i princip aldrig till oss och vi måste då dra fallet till domstol, säger Jacob Oredsson, handläggare på Flyghjälp.

Primera svarade inte i det här fallet heller och ärendet blev liggande. Sedan kom Högsta domstolens nya praxis. Fallet hann aldrig dras inför domstol.

– Just nu har vi lagt fallet på is i och med nya lagstiftningen. Vi kommer inte gå vidare eftersom vi känner att chanserna är små, säger Oredsson.

Helena Rahm grämer sig så här i efterhand. Flera av hennes medresenärer har begärt ersättning och fått det. Men de hade bevis för att de kontaktat resebolaget inom två månader.

Hon och hennes make går nu miste om 12 000 kronor totalt.

– Jag tycker att det är tråkigt och speciellt när man vet att andra fått ersättning. Nu vill jag varna andra att de måste anmäla förseningen i tid och själva ta reda på vad som gäller, säger hon.

”Gör reklamationen direkt”

Den nya lagstiftningen gäller nämligen inte bara flygförseningar som skett efter den 15 mars utan för alla fall som prövas nu.

Det här bekräftar Sveriges konsumenter.

– Är inte fallet rättsligt prövat innan man tar upp ärendet omfattas man av praxisen oavsett när du anmälde det. Man prövar ärendet utifrån den praxis som gäller idag, säger Maria Wiezell och uppmanar alla att anmäla en reklamation i tid och helst direkt när det händer:

– Så fort man råkar ut för en flygförsening, inställt flyg eller trassel med bagaget ska man ta tag i det direkt. Även om man är på resan, se till att du skickar i väg ett mejl eller något brev som du också sparar en kopia på. Då kan du visa att du gjort reklamationen i tid. Exakt hur du har gjort den är inte viktigt utan att du skickar en reklamation/ klagomål till flygbolaget. Det är alltid det transporterande flygbolaget som är ansvarigt oavsett om det är en paketresa eller ej

På flygkalkylatorn.se kan du själv räkna ut om du har rätt till ersättning och hur mycket ersättning du har rätt till.

– Du behöver inte anlita något företag som tar en viss procent. Du kan få stor hjälp via flygkalkylatorn, konsumentvägledningen eller via konsument Europa, säger Wiezell.