Vad hände sen med klassiska fartygen?

Uppdaterad 2019-07-11 | Publicerad 2014-06-26

De var drottningar på haven i decennier. Mäktiga, eleganta och kvicka.

Men vad hände sedan med de klassiska kryssningsfartygen?

Här är historien om tio av de mest kända.

Achille Lauro.

ACHILLE LAURO

MS Achille Lauro skulle visa sig bli ett riktigt olycksfartyg.

Bygget av fartyget inleddes 1939 men försenades på grund av andra världskriget. Först 1947 var det dags för jungfrufärden.

Sex år senare kolliderade hon, som från början gick under namnet Willem Ruys, med systerfartyget Oranje i Röda Havet. På den tiden var det vanligt att kryssningsfartygen gick nära varandra för att underhålla passagerarna. Ingen person omkom i olyckan.

1965 såldes fartyget till ett italienskt rederi och döptes om till Achille Lauro efter rederiets ägare. Två omfattande bränder ombord, 1972 och 1981, höll på att ödelägga fartyget. 1975 kolliderade fartyget också med fraktskeppet Youseff som gick till botten.

1985 blev det rubriker över hela världen när Achille Lauro kapades av fyra medlemmar i den den palestinska befrielsefronten PLF. En judiskamerikansk och rullstolsbunden passagerare, Leon Klinghoffer, mördades och kastades överbord.

Den 30 november 1994 fattade Achille Lauro än en gång eld, då utanför Somalias kust. Två dagar senare sjönk det genom åren så otursförföljda fartyget.

Britannia.

BRITANNIA

En i sammanhanget lite udda fågel.

Den kungliga yachten HMY Britannia byggdes för den engelska kungafamiljen och var i flitig tjänst mellan 1954 och 1997.

Drottning Elizabeth II har varit ombord många gånger och sonen, Prins Charles, tillbringade sin smekmånad ombord tillsammans med Lady Diana.

Fartyget var också designat som drottningens flykttillhåll och bunker i händelse av ett kärnvapenkrig.

Fartyget har haft både en ceremoniell och representativ roll och världskändisar som Nelson Mandela och amerikanska presidenter och ex-presidenter som Dwight D. Eisenhower, Gerald Ford, Ronald Reagan och Bill Clinton har alla varit ombord.

Sedan 1997 ligger Britannia fast förankrad i Edinburgh som ett museum med över 300 000 besökare årligen. Nyligen röstades fartyget fram som Storbritanniens populäraste landmärke av resesajten Tripadvisor.

Christina O.

CHRISTINA O

Sin tids mest världsberömda lyxyacht var den grekiske magnaten Aristoteles Onassis fartyg Christina O.

Inte undra på. Hit kom alla som Onassis bjöd in. Sir Winston Churchill och USA:s blivande president John F. Kennedy på politikersidan. Men det var Hollywood-folket som mest valsade runt i världspressen ombord på Christina O.

Frank Sinatra, Marilyn Monroe, Richard Burton, Liz Taylor, John  Wayne - alla har de varit gäster ombord.

Och Grace Kelly höll sitt bröllopsparty ombord sedan hon gift sig med Furst Rainer av Monaco.

Men sällan har ett fartyg blivit så omskrivet som när Onassis gifte sig med John F. Kennedys änka Jackie. Paret tillbringade det mesta av deras gemensamma sociala liv ombord under det sex år stormiga äktenskapet.

Onassis dog 1975 och testamenterade fartyget till dottern Christina som i sin tur skänkte det till den grekiska staten som en ”presidentiell yacht.”

Nu är dock fartyget till salu för 140 miljoner kronor.

SS France.

SS FRANCE

När SS France gick av stapeln 1960 hade världen aldrig skådat ett längre passagerarfartyg. 316,1 meter var ett rekord som skulle stå sig ända till 2004 när RMS Queen Mary 2 sjösattes med sina 345 meter.

SS France såldes 1979 till Norwegian Cruise Line som döpte om fartyget till SS Norway och totalrenoverade lyxkryssaren.

Under de närmaste åren gjorde kryssningsfartyget sig känt som Karibiens ”Grande Dame”.

2003 skakades fartyget av en våldsam explosion i pannrummet och åtta besättningsmedlemmar omkom.

Året därpå meddelades det att SS Norway gjort sin sista kryssning.

Gripsholm.

GRIPSHOLM

Här kan man tala om en brokig historia till sjöss.

Jungfruturen gick för Svenska Amerika Linjen från Göteborg till New York 1957.

18 år senare såldes Gripsholm till en grekisk skeppsmagnat i  Pireus och döptes om till Navarino. Det skulle bli ytterligare tre namnbyten och tre nya hemmahamnar - utanför Rom (nytt namn Samantha), Panama (Regent Sea) samt Bahamas (Sea) innan slutet började närma sig.
Vid millennieskiftet debatterades det flitigt om att Gripsholm borde få återvända till hemmanationen Sverige. Ett förslag gick ut på att göra om kryssningsfartyget till ett casinofartyg med hemmahamn i Göteborg, ett annat på att placera den gamla svenska fartygsstoltheten vid Stadsgårdskajen i Stockholm.
Det blev varken det ena eller andra. I stället såldes Gripsholm 2001 till indiska upphuggare.
Men så långt kom hon aldrig. I en svår storm utanför Sydafrikas kust sprang Gripsholm läck och sjönk den 12 juli 2001.

Kungsholm.

KUNGSHOLM

Nästan tio år yngre än kollegan Gripsholm och med en minst lika brokig historia.

Efter bara nio år i tjänst hos AB Svenska Amerika Linjen såldes fartyget till ett Bermuda-baserat rederi. Därefter blev det Liberiaflagg och hemmahamn i Monrovia.

1978 såldes hon till ett London-företag och döptes om till Sea Princess. Kryssade sedan mellan Singapore och Sydney. Två avsnitt av den så populära tv-serien ”Love Boat” (”Kärlek ombord” hette den på svenska) spelades in ombord. 1995 väntade ännu ett namnbyte, nu till Victoria.
Sju år senare var det dags för Bahamas och då dög inte namnet Victoria. Det blev Mona Lisa i stället och fartyget fortsatte kryssa ända fram till slutet av 2006 då hon tjänstgjorde som hotellfartyg under Asian Games i Qatar. Nya namnbyten väntade, först till Oceanic II, sedan tillbaka till Mona Lisa igen.

På nytt hotellfartyg under de olympiska vinterspelen i Vancouver, Kanada, 2010 innan hon äntligen fick ro som hotellfartyg i Oman, och givetvis under nytt namn - Veronica.

SS Normandie.

SS NORMANDIE

SS Normandie var ett franskt skrytbygge som utmärkte sig med revolutionerande teknik och snabbhet.

Fartyget slog flera hastighetsrekord över Atlanten med hastigheter på drygt 30 knop.

Fartyget prioriterade första klass-passagerare, något som gick igen i interiören med bland annat en 93 meter lång middagssal och en swimmingpool där det inte sparats på vattendjupet.

När fartyget sjösattes i Loire-floden 1932 kom 200 000 åskådare varav flera hundra blev genomdränkta av den våg som utlöstes när jättefartyget plumsade i floden.

Mitt under andra världskriget fattade fartyget eld i New Yorks hamn och en rad olyckliga omständigheter gjorde att fartyget kapsejsade.

Efter den tidens mest dyrbara bärgning försökte man året därpå rädda fartyget men redan fem år senare skrotades SS Normandie för gott.

QE2.

QE2

RMS Queen Elizabeth 2, populärt förkortat till QE2, är världens kanske mest kända kryssningsfartyg.

Mellan 1969 och 2008 loggade fartyget 5,8 miljoner sjömil med 2,5 miljoner passagerare ombord. 26 jorden runt-kryssningar hann QE2 också med.

Ett avbrott kom 1982 under Falklandskriget då fartyget byggdes om för att frakta 3 000 soldater och 600 volontärer till krigsområdet utanför Argentinas kust.

Ett bevis på att QE2 hela tiden höll stilen och lockade världens kändisar ombord var att Cunard Line spenderade 15 gånger så mycket som fartyget kostade att bygga på dyrbara renoveringar.

2008 såldes fartyget till Dubai för att byggas om till hotell. Men de nya ägarna kom på ekonomiskt obestånd och nu är framtiden oviss, det kan till och med bli tal om skrotning.

Queen Mary.

QUEEN MARY

RMS Queen Mary var RMS Queen Elizabeths systerfartyg och rederiet Cunards flaggskepp under tio år, 1936 till 1946.

Kryssningsfartyget slog flera hastighetsrekord över Atlanten och som så många andra kryssningsfartyg gjordes hon om till trupptransportfartyg under andra världskriget och kunde då transportera så många som 15000 soldater åt gången.

På 1960-talet gick Queen Mary med förlust och 1967 var hennes äventyr på världshaven över. Sedan dess ligger hon förtöjd vid Long Beach i Kalifornien som flytande hotell, museum och restaurang.

SS United States.

SS UNITED STATES

Aldrig någonsin har ett passagerarfartyg i reguljär trafik plöjt över Atlanten fortare än SS United States.

USA:s stolthet bland kryssningsfartygen och som byggdes med två avsikter med den amerikanska regeringens goda minne och sponsorskap.

1. Att slå de hastighetsrekord österut och västerut över Atlanten som så länge hade varit i brittisk ägo.

2. Att användas som trupptransportfartyg om sådant läge skulle uppstå (under andra världskriget var det de brittiska kryssningsfartygen som användes för att snabbt få iväg tusentals amerikanska soldater till Europa).

Hastighetsrekorden slogs lätt av detta fartyg som byggdes 1952, när hon gick över Atlanten med en snitfart på hella 35,6 knop (65,9 km/tim).

Det andra skälet, trupptransporter eller flytande militärsjukhus, blev av olika skäl aldrig aktuellt.

1969 togs fartyget ur tjänst och 1996 bogserades SS United States till Pier 84 i South Philadelphia.

Ända sedan dess har debatten pågått om fartygen ska renoveras eller skrotas.

Följ ämnen i artikeln