Mallorca jubilerar och går till topps

Uppdaterad 2015-03-12 | Publicerad 2015-03-11

Räkna med att det kan bli lite trångt här och var på Mallorca i sommar.

Mallorca är tillbaka på toppen som vårt favoritresmål i sommar.

Det sker samtidigt som 60-årsjubileet av Sveriges första charterflyg som gick just till den spanska semesterön.

– Då krävdes det fyra mellanlandningar, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Hon är pr- och kommunikationsansvarig på Ticket och varit med om att sammanställa statistiken över vad som bokats bäst inför sommaren sommarsäsongen.

Den svenska reslusten håller i sig. Bokningarna hos Ticket har ökatmed tre procent jämfört med motsvarande period i fjol och nästan var tredje svensk, 29 procent, uppger att hen tänker resa mer i sommar än i fjol, enligt en färsk undersökning som resebyråkedjan låtit göra bland 1100 svenskar.

Mallorca drog vinstlotten där och passerar turkiska Antalya som vår allra mest populära destination. Den turkiska semestermetropolen får nöja sig med att toppa i flera andra kategorier i stället, till exempel charter och familjeresmål.

Mycket nytt i Grekland

Greklands uppgång efter de inhemska oroligheterna för några år sedan fortsätter också med oförminskad kraft. Svenska researrangörer har hakat på och bjuder på 21 nyheter i sommar, mest i den grekiska övärlden men även på fastlandet.

Ett annat comeback-ställe är den spanska solkusten. Dit går flera nya charter i sommar och Malaga har plötsligt ploppat upp på topplistan och Marbella är en bubblare.

Utanför Europa växer intresset för USA och Kuba.

23 procent fler resenär har bokat USA i sommar jämfört med i fjol trots att dollarn blivit väsentligt dyrare det senaste året.

Kuba är på gång

Volymerna till Kuba har mer än fördubblats och landet avancerar 27 placeringar på bokningslistan till plats 40, en siffra som förväntas förbättras redan nästa år.

Ett par andra intressanta observationer i en stor Novus-undersökning med drygt 1 000 tillfrågade personer:

 Att hotellet har wifi är numera viktigare än att det har en pool. Hotellets läge och standard är fortfarande det allra viktigaste men därefter kommer wifi (44 procent) och swimmingpool (41 procent).

Vykortens tid är förbi. För fem år sedan svarade 73 procent i motsvarande Ticket-undersökning att de skickade vykort. I dag är den siffran nere i 28 procent. Numera är de tre främsta kommunikationsmedlen med hemmaplan sms (66 procent), mobilsamtal (42 procent) och sociala medier (32 procent).

Resguider till över 200 resmål

  Klicka och ladda ner resguider till över 200 resmål jorden runt

Följ ämnen i artikeln