Gotlandsresenär, så gör du nu!

Uppdaterad 2014-06-26 | Publicerad 2014-06-25

Har din resa med Gotlandsbåten ställts in? Här är dina rättigheter som konsument.

Det nystartade bolaget Gotlandsbåten skulle börja trafikera sträckan mellan Västervik och Gotland den 16 juni men har hittills ställt in samtliga avgångar. Det är ännu oklart om och när färjan kan avgå. Konsumentverkets jurist Kristina Wallin ger här råd till passagerare vars båtresa blivit inställd.

Gotlandsbåten ska erbjuda ombokning till din slutdestination så snart som möjligt alternativt återbetalning av biljetten.

Du som passagerare ska inte behöva stå för några merkostnader för exempelvis bilresa, övernattning eller återbetalning av biljettpriset.

Du kan också ha rätt till ersättning för försenad ankomst, inkvartering och transport från terminalen till inkvarteringen.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har i tidigare avgöranden ansett att passagerare haft rätt till ersättning för ekonomisk skada till följd av försening eller inställd resa.

Det skulle till exempel kunna handla om att du förlorar arbetsinkomst eller att du tvingas betala avbokningsavgift på ett semesterboende.

Så här klagar du:

Börja med att klaga hos Gotlandsbåten. Klagomålet måste göras inom två månader efter resan, vare sig du gjorde resan eller inte. När du lämnat in ditt klagomål måste företaget inom en månad meddela om det godkänts, avslagits eller fortfarande handläggs.

Inom två månader ska du ha fått ett slutgiltigt svar. Om du inte är nöjd med svaret kan du klaga till Konsumentverket eller ARN.

Följ ämnen i artikeln