Reseföretagen bojkottar Seaworld - för späckhuggarnas skull

Publicerad 2018-07-31

Koncernen slutar sälja biljetter till Seaworld 2019.

Ving är ett av de reseföretag som beslutat om att sluta sälja biljetter till parker som har späckhuggare i fångeskap. ”När så många av våra kunder var så tydliga med sina åsikter, kunde jag inte låta vår verksamhet ignorera dem”.

Thomas Cook, koncernen där Ving ingår, slutar sälja utflykter till marina djurparker som har späckhuggare, skriver Expressen. Detta innebär att man inte längre ska sälja biljetter till Seaworld och Loro Parque på Teneriffa. Enligt Thomas Cooks högste chef Peter Frankhauser var beslutet inte lätt att ta, men att de bland annat tagit hänsyn till vetenskapliga bevis.

– Vi har också fått feedback från våra kunder, över 90 procent av dem berättade för oss att det var viktigt att deras semesterföretag tar djurskydd på allvar. Det har lett oss till det beslut som vi tagit i dag, skriver Peter Frankhauser i ett blogginlägg.

Efter kritik

Marina djur i parker har länge varit kritiserat, men misstycket mot djurparker med späckhuggare tog fart 2013 när dokumentären ”Blackfish” släpptes på Netflix. I dokumentären menar forskare bland annat att späckhuggare i fångeskap blir aggressiva. Enligt Seaworld har man slutat föda upp späckhuggare, men de som redan finns i verksamheten får stanna.

Verkställande dröjer

Trots att beslutet om att sluta sälja biljetter till de marina djurparkerna togs söndag 29 juli så kommer det att dröja innan man faktiskt startar bojkotten. Peter Frankhauser menar även att man sett förbättringar i hur de berörda parkerna behandlar djur.

– Vi respekterar och välkomnar det arbete som har gjorts, och vi kommer att arbeta med båda under de kommande 12 månaderna för att förbereda oss för vår utgång.

Biljetterna till parkerna slutar säljas sommaren 2019.

– Jag är tydlig med vilken typ av verksamhet vi vill vara. Därför införde vi vår djurskyddspolicy för 18 månader sedan, och det är därför vi har fattat detta beslut i dag. Och när så många av våra kunder var så tydliga med sina åsikter, kunde jag inte låta vår verksamhet ignorera dem.