”Vi fick betala dubbelt – för mardrömsresa”

Uppdaterad 2015-08-06 | Publicerad 2013-05-19

Jimmy Persson, 27, och Beatrice, 22, bokade en veckas spasemester genom ett erbjudande från Groupon.

Men resan blev inte alls som de tänkt sig.

– Det stod inget om att vi skulle betala det dubbla på plats, säger Jimmy Persson.

Jimmy Persson och Beatrice från Stockholm bokade genom ett erbjudande hos företaget Groupon en resa till Turkiet i april.

– Vi kände att det vore skönt med semester och det var en bra deal, säger Jimmy Persson till Aftonbladet.

Erbjudandet lovade en spavecka i Turkiet med researrangören Wow Travel – inklusive flyg, boende på spahotell och frukost.

De skulle bo fem nätter på ett hotell och två nätter på ett annat.

När de kommer fram till Turkiet får de veta att de är inbokade på fyra olika hotell i stället för två. Mellan hotellen skulle de åka buss.

– Resan blev bara en kavalkad av massa busstransfers och olika hotell, säger Jimmy.

Betalade 4500 kr extra

De fick också veta att de var tvungna att bekosta en paketlösning för mat – vilket de inte hade fått information om när de bokade resan. De skulle även betala för aktiviteter som inte hade funnits med i dealen.

– Paketen var obligatoriska och man kunde inte välja bort det. Hela gruppen blev upprörd. Det stod inget om att vi skulle betala det dubbla på plats när vi bokade resan.

De förhandlade till slut fram ett alternativ: de kunde åka till ett hotell och bo där resten av veckan. Men då fick de köpa sig fria.

Sammanlagt betalade paret 4 500 kronor extra för sin resa.

– Det var som en käftsmäll, säger Jimmy.

Han har skrivit ett inlägg på Facebook om resan och inlägget har delats flera tusen gånger.

– Vi är långt ifrån de enda som är drabbade. Måste man gå ut i sociala medier innan man som privatperson får rätt mot ett företag? Och vi har fortfarande inte blivit kontaktade av Groupon, vilket känns tråkigt.

Anmält till ARN

Paret har anmält händelsen till Allmänna reklamationsnämnden.

Enligt konsumentverket ansvarar Groupon för att det som står i marknadsföringen är korrekt.

Groupon menar att deras ambition är att alltid göra ett så tydligt och korrekt erbjudande som möjligt.

”I detta fall så har vi fått in feedback från kunder som rapporterar att rundresan från Wow-Travel fortfarande inte lever upp till den kvalitét som vi förväntade oss levereras till kunderna”, skriver Rickard Strömgren, vd på Groupon, i ett mejl till Aftonbladet.

Han skriver att de håller med om att de ansvarar för informationen i erbjudandet. Samtliga resenärer som har en framtida inbokad resa med Wow Travel kommer kontaktas angående återköp och de som har varit på en resa behandlas med återkoppling om återköp, enligt Groupon. De kommer även avbryta samarbetet med researrangören.

Följ ämnen i artikeln