Malin, 43, om livet som kvinnlig pilot

Av: Jennifer Berg Eidebo

Publicerad:
Uppdaterad:

Endast fem procent av världens piloter är kvinnor.

En av dem är Malin Bernander, 43, som arbetar för Norwegian.

– Man är inte en bättre pilot för att man är man, säger Malin Bernander.

Malin Bernander kan göra upp till sex flygningar per dag.
Foto: CAROLINA BYRMO
Malin Bernander kan göra upp till sex flygningar per dag.

Malin Bernander sätter sig intill Rafi Chowdhury. Snart ska de ta flygplanet med nära 190 passagerare från Stockholm till Kiruna. Malin är kapten och sitter därför till vänster i planets cockpit, till höger har hon sin styrman. Malin och Rafi går igenom procedurer för start och färdväg, gör start- och landningsberäkningar och bedömer hur mycket bränsle som behövs för att genomföra flygningen på bästa sätt.

– Vi har lite mer att planera inför än när man gör en bilresa, säger Malin med ett skratt.

Malin har velat bli pilot sedan hon var liten, när hon reste med familjen och såg piloterna längst fram i flygplanet.

– Det här är ett jobb som passar mig. Jag gillar ordning och reda, logistik, att tänka framåt.

Foto: CAROLINA BYRMO
Innan avgång pratar Malin ihop sig med kabinpersonalen.

Passar inte alla

Det finns flera vägar in i pilotyrket. Du kan studera på gymnasienivå, högskolenivå, eller finansiera utbildningen privat som Malin gjorde. Priset då var runt en halv miljon kronor. Pilotyrket passar inte alla, menar Malin.

– Man måste vara stresstålig, ha bra framförhållning och kunna ha många bollar i luften. Ingen är dessa saker är män bättre på än kvinnor, säger Malin.

Cirka fem procent av världens piloter är kvinnor. Malin var ensam tjej i sin klass när hon studerade. Att så få kvinnor väljer pilotyrket förvånar Malin.

– Ingenting med det här jobbet säger att man måste vara man för att klara av det.

Flera flygbolag tycker det är viktigt att få in fler kvinnor i yrket. Flygbolaget Bra ligger över snittet med 11,5 procent kvinnliga piloter, och om en kvinna och en man med samma kompetens söker ett jobb så får kvinnan jobbet, enligt Bra. På SAS har man sett en ökning av kvinnor i pilotyrket, vilket man ser som positivt.

– Flygindustrin ökar stadigt globalt sett och i takt med en allt större efterfrågan på piloter är det positivt om fler kvinnor väljer att söka sig till pilotyrket, säger Charlotte Holmbergh Jacobssen, kommunikationschef Norwegian.

Foto: CAROLINA BYRMO
Malin Bernander gillar det tekniska och logiska med pilotyrket.
Foto: CAROLINA BYRMO
Bland piloter är arbetsspråket engelska.

Svårt med privatlivet

Malin är gift med en pilot och tillsammans har de tre barn. Att kombinera livet som pilot med ett privatliv är inte alltid helt enkelt när en arbetsdag kan vara 14 timmar lång.

– Det är inte helt lätt att lämna på förskola när man börjar två timmar innan förskolan öppnar.

Trots det så trivs Malin med sitt jobb, och hon hoppas vara pilot tills hon går i pension.

– Man längtar tillbaka till jobbet, det är få förunnat. Det är ett stimulerande jobb med stor variation där vi flyger till allt mellan vintriga fjäll och het öken.

Foto: CAROLINA BYRMO
Planet som Malin flyger är Boeing 737 800.
Foto: CAROLINA BYRMO
Malin trivs som pilot och vill aldrig byta yrke.

Försöker flyga miljövänligt

När Malin och Rafi har landat i Kiruna är det dags att vända planet och flyga tillbaka. Passagerarna för dagen är främst personer från Italien och Frankrike som tar selfies med snön utanför planet och hoppas på att få se norrsken i natt. De har inte flygskam på samma sätt som svenska resenärer, upplever Malin.

– Ingenting kan vara miljövänligt med att åka flygplan men vi gör vad vi kan för miljön. Utsläppen minskar hur mycket som helst med ny teknik, och som pilot kan man ta ansvar för att dra så lite bränsle som möjligt. Alla vet att en ny bil drar mindre bränsle än en gammal bil, och på samma sätt är det med flygplan. På min arbetsplats har vi minskat utsläppen med 33 procent på drygt 10 år.

Malin försöker göra gröna inflygningar och använder olika system som räknar ut vilken höjd hon ska placera flygplanet på för att inte använda onödigt mycket bränsle. I framtiden vill hon se ett sätt för resenärer att kunna välja klimatavtryck, utöver flygtid och mellanlandningar.

– Kanske är miljöpåverkan det som får vara viktigast, istället för restid eller ekonomi, säger Malin Bernander.

Foto: CAROLINA BYRMO
Dags för avfärd.
Foto: CAROLINA BYRMO
Innan flygningen kollar någon av piloterna om planet ser okej ut.

Fakta: Så många av flygbolagens piloter är kvinnor

  • Bra: 15 av 131, 11.5 procent

  • SAS: 75 av 1 500, 5 procent

  • Norwegian: 111 av 2 377, 4,5 procent

Publicerad:

LÄS VIDARE