All inclusive-feber!

Uppdaterad 2018-07-23 | Publicerad 2010-03-18

Allt fler väljer semester- resan där allt ingår

En del hatar det – andra älskar det.

Men siffrorna talar sitt tydliga språk.

Allt fler testar all inclusive – resan där allt ingår.

– Hela 98 procent av våra gäster väljer att resa all inclusive, säger Kemal Yamanlar, direktör på resebolaget Nazar.

All inclusive betyder att allt – resa, hotell, mat, dryck, utflykter, badhanddukar och mycket mer – ingår i resan.

– Plånboken kan lämnas i säkerhetsboxen och barnen kan ofta hämta glass när de och föräldrarna vill, säger Peter Hellström på Fritidsresor.

Ökade 40 procent

”All inclusive” ligger också i topp bland de mest sökta orden hos de stora bokningssajterna, bland annat Destination.se. Den nya resetrenden är på allas läppar och vi bokar som aldrig förr.

Förra året ökade antalet all inclusive-resor med 40 procent hos Fritidsresor. Mönstret är detsamma hos många researrangörer; Apollo, Ving, Detur och Airtours.

– All inclusive-trenden har kommit för att stanna, konstaterar Peter Hellström.

Turkiet är det stora all inclusive-landet. Men hotellen finns i hela världen: Aruba, Bulgarien, Egypten – ja, listan kan göras lång. Och man slåss om att erbjuda det mesta och bästa.

Vilken är nästa trend – finns det något mer som kan inkluderas?

– Mer sport och livsstil – träning och välbefinnande. Till exempel yoga eller mountainbike, säger Kajsa Moström på Apollo.

– Jag tror på äventyr och att våra gäster vill uppleva något nytt. I år har vi introducerat rid- och segelsemester på våra all Inclusive-hotell, säger Kemal Yamanlar på Nazar.

Följ ämnen i artikeln