Det vill svenskarna lägga pengar på under semestern

Publicerad 2018-07-05

Utflykter och aktiviteter är viktigare än shopping och nattliv, enligt undersökningen.

Du har en tajt budget och måste välja mellan det där flyget utan två mellanlandningar, eller fler aktiviteter väl på plats. Vad väljer du? Fler prioriterar utflykterna före att göra resan smidig.

Nära 3 av 10 svenskar prioriterar utflykter och aktiviteter när de ska budgetera semestern. Det visar en undersökning av Sifo på uppdrag av Ticket.

– Det är roligt att utflykter hamnar högst tycker jag, det har inte varit så förut. Det är härligt att man reser för att uppleva. Vi har märkt att människor lägger mycket tid på att hitta ett bra boende, så jag trodde att boendet skulle hamna högst, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Boendet är det som är näst viktigast i budgeten, enligt undersökningen. Strax över en fjärdedel väljer att lägga pengarna på ett bra boende. De som tycker det viktigaste är att göra resan så smidig som möjligt är aningen färre, 17 procent.

Seniorerna föredrar smidighet

För resenärer mellan 18 och 30 är aktiviteter extra viktiga, och 38 procent lägger helst sina pengar på upplevelser.

– Jag tror att man vill hitta mysiga städer att åka på utflykt till, kanske en by i bergen där man kan gå på en marknad eller besöka en bar man har läst om. Men även lite mer träningsinriktat, som att vandra.

För resenärerna mellan 66 och 79 är det endast 23 procent som prioriterar likadant. Istället vill de äldre resenärerna flyga direkt och på bra tider, och 26 procent prioriterar en smidig resa i budgeten. Bland de yngre resenärerna är det endast 5 procent som vill satsa pengarna på en smidig resa.

Skillnader mellan städerna

Hur resenärerna budgeterar semestern verkar till viss del bero på var de bor. I Göteborg är det 42 procent som väljer aktiviteter först, medan Stockholmarna tycker att boendet är aningen viktigare än aktiviteterna, då 28 procent prioriterar aktiviteter och 30 procent boende. Det är alltså Göteborgarna och yngre resenärer som prioriterar aktiviteter.

Kan man dra slutsatsen att Göteborgare är mer ungdomliga?

– Ja det låter så, de tänker likadant. Göteborgare är mer unga i sinnet, säger Katarina Daniels.

Vad lägger du helst pengarna på när du reser utomlands?

  • Utflykter/aktiviteter på resmålet, 29 procent
  • Bra boende, 26 procent
  • Så smidig resa som möjligt (direktflyg, bra avgångs- och ankomsttider etc.), 17 procent
  • Restaurangbesök, 16 procent
  • Shopping, 3 procent
  • Nattliv, 0 procent
  • Annat, 5 procent
  • Tveksam, vet ej, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Följ ämnen i artikeln