Tusentals protesterar mot alkoglass

Publicerad 2016-07-18

Samhälle. Fler än 3 600 personer har de senaste veckorna skrivit under IOGT-NTO:s namninsamling mot alkoglass. Kravet är att produkten ska bort från matbutikerna.

– Det finns ett väldigt engagemang i frågan. Många frågar sig hur det över huvud taget kan vara tillåtet att sälja, säger Jenny Höglund-Lindblad, kommunikatör vid nykterhetsorganisationen, till TT.

Glassen, som lanserades under fjolåret, innehåller fem procent alkohol och finns i fyra "drinksmaker". Den säljs bland annat via digitala matvarubutiker men också i en del "vanliga" mataffärer. Konsumentverket har den senaste tiden också fått in en rad anmälningar mot reklamkampanjer för den "spetsade" glassen.

Översyn i höst

– Det är ett sätt att marknadsföra alkohol på många ställen och att göra alkoholnormen mer tydlig för att få alkohol mer naturligt i olika sammanhang. Särskilt när det gäller glass när det är något man associerar till barn dessutom, säger Leif Arne Gustavsson, verksamhetschef för IOGT-NTO Halland, till SVT Nyheter Halland.

Glassen räknas inte som dryck utan har bedömts som ett "alkoholhaltigt preparat" och omfattas därför inte av alkohollagen. Socialdepartementet har, bland annat efter en dialog med Folkhälsomyndigheten, aviserat en översyn av alkohollagen. En utredning kommer sannolikt påbörjas i höst.

Enligt företaget bakom den frusna cocktailen har glassen en tydlig vuxenprofil.

Artonårsgräns

"På grund av EU-lagstiftningen från 2004 så finns det inte en lagstiftad åldersgräns för produkten vilket är olyckligt. Vi har sedan start 2015 haft en strikt 18-årsgräns för vår produkt. Oavsett krog, festival eller retail så har det varit ett krav från vår sida på våra partners. Detta är också vad Svensk Dagligvaruhandel drivit vilket vi ställer oss positiva till", skriver företaget i ett mejl till SVT.

TT