Släpper VM-kort – med döda gästarbetare

Sebastian Wognsen/TT

Publicerad 2022-06-30

Blankspot med Martin Schibbye som chefredaktör släpper fotbollskort på döda gästarbetare. Arkivbild.

Flera tusen gästarbetare har dött i samband med byggen av arenor och hotell inför vinterns fotbolls-VM i Qatar. Nu släpps fotbollskort på de som mist livet.

– Det handlar om att minnas de här människorna så att de inte blir siffror i statistik, säger Blankspots chefredaktör Martin Schibbye.

I många fall har anhöriga till de avlidna gästarbetarna inte fått veta dödsorsak eller fått hem en kropp.

– En familj hade fått ha en begravningsceremoni där de klädde på en docka med pappans gamla kläder som brändes vid en flod, säger Martin Schibbye, chefredaktör för reportagesajten Blankspot.

Blankspot publicerade under torsdagen en trailer till en artikelserie om fotbolls-VM i Qatar med tillhörande fotbollskort. Schibbye har tillsammans med ett team rest till länder som Nepal och Bangladesh för att träffa de avlidnas familjer och skriva om deras historia.

”Vi vill berätta”

På fotbollskorten står inte dagens fotbollsstjärnor i fokus. I stället riktas uppmärksamheten mot gästarbetare som mist livet i Qatar. Blankspots syfte är att belysa orättvisan gästarbetarna och deras familjer fått uppleva i arbetet med byggnationer till turneringen som arrangeras av Internationella fotbollsförbundet Fifa.

– Vi vill berätta vilka de här migrantarbetarna som reste från Sydasien var. Vilka det var som byggde det här världsmästerskapet. Vilka stjärnor de var och vilken drivkraft de hade för att dra sina familjer ur fattigdom, säger Schibbye.

Utländska medier rapporterar om flera tusen döda. Qatariska myndigheter menar att det enbart är några få personer som dött med direkt koppling till byggandet av infrastruktur. De andra dödsorsakerna skrivs som hjärtattacker, bilkrascher eller självmord.

”Pappan har funderat”

Fram till VM-premiären den 21 november kommer Blankspot att publicera ett kort om dagen, i första utskicket kom 33 stycken. På ett av dem kan man läsa:

”Den 18 december 2020 dog den blott 24-årige Emamodin Miya Hawari. Än i dag har pappan svårt att tro att sonen tog sitt liv och pappan har funderat på om han tvingades till det.”

Blankspot har försökt få kontakt med Fifa och ansvariga på VM-organisationen i Qatar utan någon respons. Korten skickas även till stora VM-sponsorer som Coca-Cola och Adidas.