Spelarna säger sitt i nya ”Company of heroes”

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2021-08-25

Relic har tagit hjälp av en stor grupp spelare för att få strategispelet ”Company of heroes 3” att kännas rätt.

Valen av slagfält, höjdskillnader och fokus på infanteri är några av resultaten.

Realtidsstrategi (RTS) och andra världskriget har inte sällan gått hand i hand. ”Company of heroes” är en av serierna som fokuserat på det i populärkulturen stadigt återkommande kriget. Nu arbetar kanadensiska Relic Entertainment för fullt med det tredje spelet i serien.

Vid en snabb anblick ser det bekant ut, när de allierade styrkorna ger sig på nazisterna runt om i Europa. Och det är ingen slump.

– Det var väldigt viktigt att titta på de tidigare spelen i serien. ”Company of heroes 1” är det högst ansedda RTS-spelet genom tiderna, och även tvåan är älskat, säger producenten Morain McLaughlin, och fortsätter:

– Det handlade om att se tillbaka på dem och djupdyka i vad kärnspelarna älskade och se vad vi ville förbättra och addera, säger hon.

Bildade ett spelarråd

Relic gick så långt som att bilda ett råd med tio spelare, som under åren har vuxit och nu omfattar cirka 70 personer. De har fått berätta vad de vill se i uppföljaren, och gett återkoppling under utvecklingens gång.

– Den starkaste återkopplingen kom när vi pratade om var den bästa skådeplatsen skulle vara. Det var överväldigande, alla ville spela i medelhavsområdet. Det är något nytt, som vi inte sett i så många spel, säger hon.

Det är också mer fokus på infanteri än på pansarfordon, som tog över i framför allt föregångarens flerspelarläge.

– Det har handlat om att berätta en historia från soldaternas synvinkel. Det ska inte handla om små spelpjäser på en plan. Något av det viktigaste är att bevara dina enheter, du måste tänka på dem som individer, vilket också är viktigt för berättelsen, säger McLaughlin.

Nordafrika får besök, men Italien står i centrum, där ”Company of heroes” drar nytta av höjdskillnaderna i bland annat alpområdena.

– Det påverkar hur långt soldaterna ser, så om du är högre upp har du en fördel. På det sättet blir det också mer autentiskt.

Turordningsbaserat spelläge

Nytt är också vad Relic kallar för en dynamisk karta. Den tar plats mellan de realtidsmässiga slagen, och till skillnad från den klassiska realtidsstrategin rör den sig i en turordningsbaserad översiktvy.

Förutom att kontrollera land-, havs- och luftstyrkor, kommer spelaren att kunna skicka in partisaner för att hjälpa till. Underhållslinjer är dessutom viktiga, och mycket av det som sker i kartvyn påverkar i sin tur de realtidsbaserade slagen.

– Något som är väldigt spännande är att vi utvecklat AI:n. Så utifrån dina beslut agerar den. Du bekämpar inte en statisk motståndare, utan måste tänka på vad den ska göra. Och berättelsen kommer också påverkas utifrån ditt agerande, säger Morain McLaughlin.

”Company of heroes 3” släpps i slutet av nästa år till pc. Konsolsläpp är inte uteslutet.

– Allt är möjligt, men det är viktigt att säga att vi har en produkt som i första hand är inriktad på pc, säger Morain McLaughlin.

Följ ämnen i artikeln