Får en att skratta tills magen värker

Uppdaterad 2015-03-25 | Publicerad 2015-02-13

Snart premiär för svenska actionfesten Just cause 3 – och första speltestet bådar gott

ACTION Beach 2015 är räddad.

Om ”Just cause 3” hinner släppas innan sommaren är nämligen tvättbrädan garanterad. Efter att bara ha spelat en halvtimme har jag träningsvärk i magmuskler som jag inte ens visste existerade.

Jag skrattar rått när jag binder samman två stora bensintankar, får dem att krocka med varandra och svallvågorna av den resulterande explosionen demolerar väggen till en polisstation. Jag skrockar belåtet efter att ha snott en militärhelikopter och anfallit en luftvärnsskyddad bas, sprängts ut ur helikoptern och på vägen ner sänkt ett sattelittorn med en målsökande raketkastare. Och jag skriker rakt ut vettlöst när jag fräser fram genom luften iklädd en wingsuit och desperat försöker pricka highscore-ringar ovanför ett gnistrande bergsmassiv.

Uppmuntrar experimentlusta

Förhandstester kan vara djupt förrädiska. Utvecklarna är ofta måna om att välja ut särskilt spektakulära scener och undanhålla oss journalister mindre lyckade detaljer. Men om svenskutvecklade ”Just cause 3” är bara det minsta likt försäljningssuccén ”Just cause 2” har det där argumentet ingen bäring. Snarare hänger spelets kvalitet på huruvida vi kommer tröttna på att experimentera med speldesignen.

Finns det ett bäst före-datum för den magiska änterhaken, fallskärmen och den för trean nya wingsuiten? Är det möjligt att bli blasé och sucka åt suveräna slapstickspratt som när jag binder fast en bil vid ett träd och låter den snurras runt, runt, runt som en improviserad karusell?

Kanske, men man heter förmodligen Prussiluskan isåfall.

Prickar toppformen

Det ska dock sägas att jag inte stöter på någon särskilt uppseendeväckande nyhet under min korta testsession – bortsett den roliga wingsuiten. Som inte är helt lätt att bemästra. Tappar man fokus under flygandet börjar man ofrånkomligen att wobbla, men eftersom man med ett knapptryck kan byta ut vingarna mot fallskärmen är det sällan man får några särskilda problem. Och när jag väl faceplantar en bilväg efter ett svandyk är ”Jackass”-glädjen större än eventuella skamkänslor.

Svenska Avalanche Studios ser i vilket fall som helst inte ut att ha något att skämmas för. Det mesta pekar nämligen på att de är på väg att pricka toppformen.

Förhoppningsvis har vi facit lagom till beach 2015.