Svenska storspelet skippar skjutvapnen

Uppdaterad 2015-06-18 | Publicerad 2015-06-17

Svenska ”Battlefield”-studion Dice slopar skjutvapnen i sitt nästa förstapersonsspel.

I parkoursimulatorn ”Mirror's edge: Catalyst” är spelarens enda försvar mot attackerande fiender protagonistens nävar och fötter.

– Det passar mycket bättre in med spelmekaniken, säger producenten Sara Jansson.

De är experter på att göra skjutvapen till spel. Men i det kommande förstapersonsspelet ”Mirror's edge: Catalyst” ratar svenska superutvecklaren Dice alla hagelbössor, revolvrar och kulsprutor. 

”Battlefield”-studion, som senare i år släpper krigsspelet ”Star wars: Battlefront”, gör därmed en rejäl markering. I det första ”Mirror's edge”, som släpptes 2008, fanns möjligheten att plocka upp besegrade fienders vapen och använda dem, men så är alltså inte fallet i den kommande rebooten.

– Det går inte att använda vapen över huvud taget i ”Mirror's edge: Catalyst”, säger producenten Sara Jansson till Polygon.

– Vi har helt och hållet tagit bort den aspekten från spelet. Det går inte ens att plocka upp dem från marken.

Förlita sig på händer och fötter

Protagonisten Faith får istället förlita sig på sina händer och fötter.

– Faith kommer att slåss, men hon dödar inte. Numera är närstriderna en förlängning av parkourrörelserna. En del av det flow som spelet bygger på. Det passar mycket bättre in med spelmekaniken.

– När Faith har flow, när hon knyter ihop rörelse efter rörelse utan att falla och håller igång sitt momentum, så kan hon faktiskt inte såras av kulor. Det är bara när hon stannar som hon kan skadas.

Parkoursimulatorn släpps till pc, Xbox One och Playstation 4 den 26 februari.

Följ ämnen i artikeln