Mycket bättre än sist – precis som väntat

Publicerad 2015-10-01

NHL 16 är en rejäl uppryckning sedan fjolårets mellanspel – men var är kvinnorna?

SPORT I ”Fifa 16” har EA Sports äntligen lagt till seriens första damlandslag.

I ”NHL 16” får vi istället nöja oss med att viktiga genussegrar som möjligheten att odla yviga slutspelsskägg på spelarnas hakor.

De kvinnliga utövarna ryms förvisso bland ”legend”-spelarna i ”NHL”-serien sedan ett par år tillbaka, och det är fullt möjligt att skapa sina egna kvinnliga hockeyspelare i karriärslägena. Men man måste vara bländad av den nya utgåvans gnistrande grafik för att inte se att de är orättvist marginaliserade.

Bättring nästa år – kanske

När speljätten med ”Fifa 16” säger sig slå ett slag för mer jämställda sportspel är det svårt att inte betrakta denna inkonsekventa hållning som en försvårande omständighet för företagets feministiska trovärdighet. Å andra sidan får det en redan nu att längta efter ”NHL 17”, där EA sagt att fler kön på isen kanske – om de överhuvudtaget lyckas koda kvinnliga hockeylag – kan bli aktuellt.

Så vilka är de goda nyheterna i ”NHL 16”?

Resten.

Ingenting överraskande

Jag skulle gärna säga att jag blir positivt överraskad när jag efter några minuter med ”NHL 16” upptäcker att EASHL-läget återvänt i ny, mycket mer balanserad kostym efter att ha frånvarat helt från Xbox One- och Playstation 4-versionerna av ”NHL 15”. Eller att det ökade fokuset på att kunna spela alla spellägen i fler konstellationer, både on- och offline, får mig att tappa andan.

Men egentligen finns det just ingenting överraskande i faktumet att ”NHL 16” är ett mycket bättre spel än föregångaren. Det är nämligen en formtopp som skapats med hjälp av formler och kalkyler, snarare än i en kreativ lyckträff.

Finurliga kryddor

EA har erkänt att man med ”NHL 15” till stor del var upptagna med att få det grundläggande spelet på isen att fungera tillfredställande på de nya konsolerna. Att ”NHL 16” känns så mycket bättre än föregångaren är underförstått ett resultat av att utvecklarna inte längre värmer upp – utan känner sig hemma nog att gå en riktig match.

I det avseendet får man säga att de lyckats. De återvändande beståndsdelarna i det nya ”NHL” må vara förväntade – men det gör det inte svårare att imponeras av alla finurliga detaljer som EA kryddat dem med.

Mycket mer rättvist

Det redan från början fantastiska EASHL är inte längre begränsat till små multiplayer-lag där du och fem vänner bygger urstarka monster till hockeyspelare genom att grinda och sedan kör över allt motstånd. Tack vare att EA öppnat de tidigare klanerna för drop-in-spel, gett spelarna olika spelarroller inför varje match och samtidigt tagit bort möjligheten att jobba upp deras attribut som i ett rollspel har man åstadkommit ett spelläge som känns mycket mer rättvist.

Samt mycket bättre rustat för att stå pall för många skridskoturer över tid.

Klart mer utmanande

Även i det lilla märks det att EA blir bättre och bättre på att förstå vilken deras publik är för varje år som går. Precis som i ”Fifa 16” har man i ”NHL 16” lagt till en smart hjälptränare som i realtid kan visa hur mycket utrymme det finns mellan målet och målvakten, eller att se hur pucken kommer att färdas om man bränner av ett hårt slagskott vid ett visst tillfälle. Det gör att ”NHL 16” – som både i det offensiva och defensiva spelet känns klart mer utmanande än tidigare – ändå är lättare än någonsin att förstå sig på. Listan på andra, lika självklart smarta designdrag kan göras nästan lika utmattande lång som en Be-a-pro-karriär.

Resultatet av allt detta finlir är förstås det bästa hockeyspelet som går att få tag på, och en hejdundrande comeback för serien som sådan.

Våga bara inte säga att det kom som en överraskning.

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers

Följ ämnen
NHL

Jakob Svärd