Sega ber sina fans om ursäkt

Publicerad 2015-07-09

Sega-chefen: ”Vi har svikit förtroendet”

Spelföretaget Sega har de senaste tio åren gjort spel som ”förrått fansens förtroende”.

Det menar Sega-chefen Naoki Satomi.

– Vi vill vinna tillbaka våra kunders tillit och bli ett stort varumärke igen, säger Satomi.

Sega var på 90-talet ett av världens största spelföretag. Med tv-spelskonsolen Mega Drive och maskoten Sonic utmanade man Nintendos hegemoni på allvar.

På senare år har det mest gått utför. Sega tillverkar inte längre spelkonsoler, och tvingades tidigare i år till en stor omstrukturering som bland annat ledde till det klassiska San Francisco-kontorets nedläggning.

”Gjort vårt bästa”

Fansen är inte förvånade över situationen. Sega har fått mycket kritik för spelen de utvecklat på sistone – inte minst just Sonic-spelen.

Nu avslöjar Sega-chefen Naoki Satomi att företagets ledning är medveten om att man svikit fansen. I en intervju med japanska speltidningen Famitsu, som översatts av Siliconera, berättar Satomi att man insett att det är bättre att inte släppa spel alls om de inte är högkvalitativa.

– Vi har gjort vårt bästa när vi försökt skapa en relation byggd på tillit med Segas äldre fans, men när jag ser tillbaka på de spel vi släppt de senaste tio åren så finns det några titlar som till viss del svikit det förtroendet, säger Satomi.

”Bara namnet kvar”

– Sega var på 90-talet ett känt varumärke, men sedan dess har vi förlorat folks förtroende och numera har vi bara namnet kvar. Därför försöker vi nu vinna tillbaka kundernas tillit och bli ett stort varumärke igen.

Satomi menar att man inte har för avsikt att ge upp konsolmarknaden än, och att man tänker utannonsera ett nytt konsolspel på den japanska spelmässan Tokyo Game Show i september.

Följ ämnen i artikeln