En skymf – mot klassiska serien

Publicerad:
Uppdaterad:

SPELA

Nya utvecklaren har lämnat sitt avtryck på Harvest moon – genom att göra det fullständigt outhärdligt

1 av 7

SIMULATOR Jag skulle aldrig ha tackat ja. Meningen upprepas i mitt huvud med varje tröttsamt spadtag i den bergiga vinterterrängen.

I ”Harvest moon”-spinoffen ”The lost valley” känner jag mig likt en fånge som upprepat tvingas gräva och fylla en grop. Som tack för det tidskrävande arbetet nollställs mitt slit följande dag på grund av nattens snöfall. Jag får bita mig i läppen för att inte skrika rakt ut.

Serien delades i två

Att säga att ”The lost valley” är en spinoff är dock inte hela sanningen. Mer än något annat är det en styggelse jämfört med tidigare ”Harvest moon”-spel. Att varumärket fortfarande har samma utgivare betyder ingenting om det förlorat sin själ. Utvecklarna Marvelous Entertainment beslutade sig nämligen för att avsluta samarbetet med japanska Natsume för att distribuera sina spel via amerikanska Xseed Games. Och på grund av det förlorade Marvelous rättigheten till namnet ”Harvest moon”. Deras senaste spel döptes istället till ”Story of seasons”. Samtidigt skändar Natsume och nya utvecklarna Tabot varumärket med ”The lost valley”.

Ett utdraget lidande

Vad som skulle komma att bli ett utdraget lidande började när jag tackade ja till en fe som behövde min hjälp. Dalen den tillhör har förbannats med evig vinter och är numera obebodd. Men med min hjälp kan jag väcka skördegudinnan och återställa våren, sommaren och hösten. Det genom att bruka jorden och köpa in djur, samt att modifiera miljön på liknande sätt som i ”Minecraft”.

Men i väntan på grundläggande konstruktioner gör jag inte så mycket mer än att skyffla snö, hugga träd och odla broccoli på marken som är uppdelad i små kvadrater. Det ska tilläggas att de sköts individuellt. Vilket i slutändan resulterar i hundratals fyrkanter som ska grävas, fyllas, planteras, vattnas och gödslas. Som om det inte vore segt nog lyfter min karaktär upp varje skördad grönsak i luften för att förundras över den. Ändå har det aldrig varit så smidigt att odla som i ”The lost valley”. Istället för att gå in i menyer kan jag genom simpla knapptryck göra allt som krävs.

Plågsamt trögt

Men det räddar inte spelet från en plågsamt trög progression där ett uppdrag alltid mynnar ut i minst tio till. Ändå känns det som att jag inte hinner med någonting. Jag har hundratals grödor som ska tas hand om, kor att mata och nyanlända människors ärenden att springa. Folk tycks dyka upp som från ingenstans, vissa vid fasta klockslag och veckodagar, andra lite hur som helst och utan att säga något vettigt.

Natsume och Tabot har velat sätta sin egen prägel på ”Harvest moon” genom att låta spelaren bygga upp något eget från grunden. Problemet är bara att det inte finns särskilt mycket att bygga med, och det som finns tar evigheter att låsa upp. Samtidigt har en hel del innehåll som många kommit att älska med serien försvunnit. Som möjligheten att utforska byar och fritt tala med samt interagera mer med befolkningen.

Konstant kamp mot klockan

Istället för att fridfullt bygga mitt eget imperium för jag nu en ensam och ständigt förlorande kamp mot klockan. När jag väl lyckats återställa en årstid är det oftast någon dag innan nästa säsong. I några minuter får jag äntligen njuta av den efterlängtade grönskan. Sedan kvävs alla grödor jag planterat under ett nytt snötäcke, och med dem även den lilla spelglädje som lyckats klänga sig kvar.

Kerstin Alex

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN