F1-förarnas oro: ”Det blir betydligt svårare”

Publicerad 2017-03-09

F1 skulle bli häftigare, aggressivare och roligare.
Men 2017 lär det bli färre omkörningar.
– Det blir betydligt svårare, säger Valtteri Bottas.

Finländaren och hans nya team Mercedes har imponerat under testerna. Teamet som har dominerat de tre senaste säsongerna verkar vara i form, trots den stora regeländringen.

Bottas och teamkollegan Lewis Hamilton har delat på samtliga testdagar för att kunna köra så många kilometer som möjligt.

– Jag föredrar att dela på tiden, det känns som om man har fyra testdagar och inte bara två, säger Valtteri Bottas till Sportbladet.

– Jag får ut mer av mig själv och mer av samarbetet med ingenjörerna eftersom vi har den halva dagen på oss att analysera innan man går tillbaka in i bilen.

Högre fart i kurvorna

Han är precis som många av de andra förarna positiv till den regeländring som gjort att årets bilar är maximalt två meter breda, att framvingen är 15 cm bredare och bakvingen 20 cm bredare än för ett år sedan. Dessutom är däcken 25 procent bredare jämfört med 2016.

Men det finns en stor nackdel.

– Det kommer att bli väldigt svårt att köra om. Farten i kurvorna ökar markant, men greppet är aerodynamiskt och när man följer en annan bil så ligger man i den smutsiga luften bakom och då tappar man mycket av det greppet. Då är det väldigt svårt att komma så när att det går att köra om, säger han.

– Dessutom är bilarna betydligt bredare vilket gör att de tar större plats.
Bottas är inte den enda föraren som känner oro inför omkörningarna, även Renaults Nico Hülkenberg och Williams veteran Felipe Massa har uttryckt sin oro.

”Kan bli ett depåstopp bara”

Det finns ytterligare ett problem för den som vill se kamp om positioner under loppet, däckslitaget verkar inte vara lika högt som det har varit de senaste åren.

– Däcken är väldigt hårda, du bara kör, kör och kör. Det är troligt att det blir många lopp med bara ett enda depåstopp, säger den trefaldige mästaren Lewis Hamilton.

– Dessutom gör vi förare färre misstag när det är lågt däckslitage och det gör att det blir ännu färre omkörningar.

Två dagar återstår av årets försäsongstester, VM startar i Australien den 26 mars.