Kimi Räikkönen tillbaka på Mugello – 20 år efter sitt första F1-test

Publicerad 2020-09-12

Den 12 september 2000 lät Peter Sauber en ung man testa hans F1:a.

20 år senare är Kimi Räikkönen fortfarande kvar och han är fortfarande snabb.

På Mugello körde han in säsongens bästa kvalresultat.

– Jag är ändå lite besviken över att det inte blev ännu bättre, säger han.

Finländaren har fylla 40 år, han har vunnit en VM-tiondel och överväger just nu om han ska fortlänga sin karriär eller inte. Det är ett beslut som han själv kan ta.

– Kimi måste veta vad han vill göra, säger Alfa Romeos teamchef Frederic Vasseur enligt motorsporttotal.

Han är tydlig med att han gärna fortsätter samarbetet, Kimi får en bil till 2021 – om han vill ha.

– Naturligtvis, säger Vasseur.

Kimi med årets bästa kvalresultat

I kvalet till Toscana GP visade Kimi Räikkönen återigen att han fortfarande är en mycket bra racerförare. Han slog bland annat Ferraris Sebastian Vettel och körde in på startplats 13, vilket är årets bästa kvalresultat.

Han gjorde det på dagen 20 år sedan han gjorde sitt första F1-test, ett test han gjorde med samma team som han tävlar för än i dag på exakt samma bana. Det är ett test som är legendariskt.

– Räikkönen hade tidigare bara kört 23 tävlingar i Formel Renault. Han hade aldrig suttit i en F1, aldrig kört en bil där föraren växlar på ratten och pratade knappt, berättar teamägaren Peter Sauber i en video som Alfa Romeo twittrat.

– Ändå bekymrade det honom inte alls, han var riktigt snabb från start och framförallt var han en mycket speciell person. Han var oerhört fokuserad.

Den då 20-årige finländaren imponerade så stort att även den dubble världsmästaren Michael Schumacher, som testade på samma bana för Ferrari, sökte upp Sauber för att ge sin syn på saken:

–Jag vet inte vem som testade för dig, men honom måste du skriva kontrakt med, sa Schumacher enligt Blick.

Familjen bestämmer om han stannar i F1

Ingenting kunde få Kimi Räikkönen att tappa fattningen och när han fick nya däck på bilen körde han en sekund snabbare per varv, när bränslemängden minskade körde han ytterligare en sekund snabbare med 30 kg.

– Han var oerhört konstant, han presterade när han ville, var oerhört precis och på väg hem efter den testdagen bestämde vi att han skulle få ett kontrakt, förklarar Sauber.

Sedan dess har Kimi Räikkönen fortsatt att begeistra F1 fans över hela världen. Hans attityd, hans få ord och hans oerhörda fart har tagit honom från Sauber, till McLaren, Ferrari, rally-VM, Lotus, tillbaka till Ferrari och nu till Alfa Romeo, vilket är samma team som han startade sin karriär med för 20 år sedan sedan. Han är fortfarande den förare som senast gav Ferrari en VM-titel och trots att han snart fyller 41 å och numera tillhör ett team längre ner i fältet är det inte självklart att karriären är över.

– Det är klart att jag hellre kör om poäng och placeringar längre upp i resultatlistan, men inför en ny säsong finns det inga garantier för att du är varken bra eller dålig, sa han på presskonferensen inför Belgiens GP för två veckor sedan.

– Numera är hela paketet viktigare, familjen går först och barnen blir större. I år kunde jag vara hemma lite mer och det var skönt. Det är sådana saker som bestämmer om jag fortsätter eller inte.

Hamiltons 95:e pole och klausulen som tvingar bort Perez.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.