Nytt banfiasko i VM-serien: ”Är för dålig”

Publicerad 2015-05-16

Andreas Jonsson trea i comebacken: ”En bonus”

Andreas Jonsson

VM-premiären fick avbrytas efter ett stort banfiasko.

Också i den andra deltävlingen var det rejäla problem med underlaget.

– Banan är för dålig, säger Andreas Jonsson, som klättrade upp på pallen.

När VM-säsongen drog igång i Warszawa kunde det köras tolv heat, sedan var banan så dålig att det inte gick att fortsätta.

Också efter andra deltävlingen var det banan som var i fokus. Det gick att fullfölja, men förutsättningarna var allt annat än bra på Ratina stadion i finska Tammerfors.

– Det var inte den slätaste banan man åkt på. Det var hoppigt och svårt och banformen gjorde det svårt att kunna åka om, säger Andreas Jonsson.

Jonasson blev skadad

För landsmannen Thomas H Jonasson slutade det illa. Helt ensam tappade han greppet i tolfte heatet och tvingades lämna med befarad knäskada.

Liksom i Warszawa var banan provosorisk.

– Det har varit i Warszawa och här, annars har de lyckats rätt så bra med de tillfälliga banorna. Men det här är inte bra för förarna. Det blir alldeles för stor risk när man kör på den här banan, säger Andreas Jonsson och forsätter:

– När förare åker omkull av sig själv betyder det att banan ofta är för dålig. Jag tycker att banan var det.

”Var en liten bonus”

Han var en av dem som kunde hantera underlaget bäst.

Jonsson har varit knäskadad och inför lördagen hade han han bara kört tre heat den senaste månaden – ändå tog han sig hela vägen till final. Nikki Pedersen tog starten före Tai Woffinden och Andreas Jonsson, som sedan gick i mål som trea.

– Jag kände mig bra i knäet, det är mer att man är lite ringrostig. Jag känner att jag behöver åka mer, men är glad att jag kan vara tillbaka på cykeln och åka igen efter uppehållet.

Tredjeplatsen måste ändå vara ett skönt kvitto?

– Att komma pallen är jättekul, det känns som en liten bonus. Nu är det bara att jobba vidare och hoppas att formen håller i sig.

Andreas Jonsson ligger just nu femma i GP-serien.