Publicerad:

”Ett lopp som kan förändra livet”

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Felix Rosenqvist, Indycar-förare.
Foto: Karl Zemlin IndyCar
Felix Rosenqvist, Indycar-förare.

200 varv. 500 miles. 800 km.

I kväll avgörs det största spektaklet inom racing.

– Det är ett lopp jag kan ligga och drömma om att jag vinner, säger Felix Rosenqvist.

– Det är ett lopp jag vill vinna, ett lopp som kan förändra livet.

I fjol körde han och Marcus Ericsson Indy 500 för första gången. Det var en upplevelse ingen av dem var förberedda för. Efteråt pratar de om en månad av uppladdning, gåshud, om publiken och om krascher för att de helt enkelt tog i lite för mycket. I år är ingenting sig likt.

Indy 500 körs inte i maj utan i augusti. Det sker ingen uppladdning tillsammans med fansen och det är ingen publik på läktaren.

Men tävlingen är precis lika mycket värd. Vinnaren skålar i mjölk och det delas ut dubbla mästerskapspoäng. Det är en tre timmar lång utmaning som bara en förare kan vinna.

”Det är lite som att cykla”

– För att vinna krävs det ett perfekt lopp, men för att få ett perfekt lopp så måste du inte ligga i topp fem de första hundra varven. Det är lite som att cykla, man ligger och testar sig mot konkurrenterna, ser var det går att köra om, var de gör misstag samt var styrkorna och svagheterna finns, förklarar Felix Rosenqvist.

– Under de första 80 procenten av loppet ligger jag och förbereder mig, för det är i slutet allt ska klaffa. Det är då jag ska veta mina motståndarens svagheter, men de ska inte veta mina styrkor.

Hur menar du?

– Det går inte att visa korten och avslöja var man kan satsa, utan vara iskall. Det är ett psykologiskt spel som pågår i flera timmar, en mental kamp både mot sig själv och mot andra. Under hela loppet sitter man som förare och fixar med bilen, ändrar inställningar och se till att den är optimerad när racet ska avgöras.

Rosenqvist fortsätter:

– Under loppet brukar vi ändra balansen i bilen, ändra tyngdpunkten, ”downforce” och lufttrycket. Du måste lära dig hur bilen beter sig i trafik och vara aktiv hela tiden, är du inte det har du inget med segern att göra. Det är ett lopp du kan vinna även om du ligger på plats 30 i starten.

Kraschade i fjol – två gånger om

Det är en lång och tuff utmaning, som innebär så väl möjligheter som stora risker. Likväl som du lyckas optimera bilen kan du som förare också försämra dina möjligheter.

– Alla i toppen jobbar lika hårt, men när du kör på en så snabb oval gäller det att inte göra för stora ändringar på en gång. Då kan du skruva bort dig, det kommer en vindpust och du sitter i muren. Det finns inga utrymmen för misstag, säger Felix Rosenqvist.

Han om någon bör veta. I fjol kraschade han under träningen när han ändrade inställningarna lite för mycket, sedan var han inblandad i ännu en smäll under loppet. En kollision som han själv inte kunde påverka.

Där vill han inte hamna i år.

– Jag hade en tung inledning på mästerskapet. Här delas det ut dubbla poäng och det kan naturligtvis ha en stor betydelse i sammandraget, säger han.

– Indy 500 betyder nästan lika mycket som mästerskapet, det är viktigt att ta mycket poäng för att klättra i sammandraget. För mig är det årets viktigaste lopp.

Det handlar om 500 miles – 800 kilometer – som kan förändra hans karriär.

Indy 500 - The Greatest Spectacle in Racing

Tävlingen har genomförts årligen sedan 1911, men gjorde uppehåll ett par år i samband med de båda världskrigen. Mellan 1950 och 1960 var Indy 500 en del av VM i Formel 1. Den enda svensken som vunnit tävlingen är Kenny Bräck, han gjorde det 1999 och notera att vinnaren inte sprutar champagne - utan firar med mjölk.

Loppet är bara en deltävling i IndyCar Series, men det är också en av motorsportens tre stora klassiker tillsammans med LeMans 24-timmars lopp och Monaco GP i F1. Tävlingen pågår i tio dagar med träningar för rookies, tester, tidsträningar och en kvaltävling som avgörs helgen innan racet. Det är ofta fler förare som försöker kvala in till Indy 500 än som tävlar under resten av säsongen och 2020 är det 33 förare som kvalar, vilket gör att samtliga av dem får starta i loppet.

Indianapolis 500 är kronan i mästerskapet. Det körs över 500 miles, 805 km, vilket betyder 200 varv på den fyra kilometer långa ovalbanan Indianapolis Motor Speedway. Racet varar i ungefär tre timmar och brukar kräva mellan 5 och 10 depåstopp.

Indy 500 är väldigt prestigefyllt och ger dubbla mästerskapspoäng. Varje år följs tävlingen av 400 000 åskådare, i år är dock ingen publik tillåten på plats i Indianapolis. Till årets upplaga har Marcus Ericsson kvalat in på plats 11 och Felix Rosenqvist på plats 14. Båda kör för Chip Ganassi Racing.

Flest segrar: fyra gånger - AJ Foyt, Al Unser Sr och Rick Mears. Samtliga från USA.

Snabbaste varvet: 382.2 km/h , Arie Luyendyk, Reynard-Ford, 1996

Snabbaste loppet: 2:40:03, Tony Kanaan, Dallara-Chevrolet, 2013

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: