I 300 knyck – utan ett körkort

Uppdaterad 2015-06-08 | Publicerad 2015-06-07

17-årige Max Verstappen lever sin dröm i F1: ’Har alltid älskat racing’

Satsar allt på banan  Max Verstappen har inte bett om ursäkt under sin första säsong i Formel 1. Han kör aggressivt – och därför fått kritik från olika håll.

BARCELONA. Han har inte gått ut skolan och han har inget körkort.

Han är faktiskt för ung för att ens få lov att köra bil.

Ändå tävlar 17-årige Max Verstappen i Formel 1.

Han var bara 16 år när han skrev ett förarkontrakt med F1-stallet Toro Rosso. Han är tidernas yngsta F1-förare och det rekordet lär han också behålla i framtiden. Nu har reglerna ändrats och från och med nästa år måste en förare ha fyllt 18 år och ha ett giltigt körkort för att få den licens som krävs för F1.

Max Verstappen är varken 18 år eller har körkort – men han tävlar om VM-titeln Formel 1.

– Jag lever min dröm, säger han och ler när Sportbladet träffar honom för en exklusiv intervju.

– Jag har alltid drömt om att få köra F1 och nu får jag göra det. Varje dag känns det som om det är en dröm som har gått i uppfyllelse.

Uppvuxen i depån

Hans väg har varit utstakad sedan han lärde sig sitta bakom en ratt, han är bokstavligt talat uppvuxen i en depå. ­Pappa Jos är Nederländernas mest framgångsrika F1-förare, han var teamkollega med ­Michael Schumacher när tysken vann sin första VM-titel för Benetton 1994 och han fortsatte att köra F1 till och med 2003. Det blev två pallplatser på 107 lopp. Mamma Sophie Kumpen har själv kört gocart och morfar och morbror har varit aktiva inom GT-racing.

– Jag började köra gocart redan när jag var fyra år gammal och de första två–tre åren gjorde jag det för att det var roligt. När jag seden blev åtta eller nio år gammal så försökte jag göra det som pappa gjorde och då kom drömmen om F1, berättar han.

– Jag har alltid älskat racing och när framgångarna kom så blir det allt roligare. Sedan dess har jag egentligen haft som mål att bli F1-förare. Det har inte funnits något annat.

Vad minns du egentligen av pappas karriär?

– Vissa lopp, jag var med på fler än vad jag minns. Fram­för allt minns jag Malaysias GP 2001, då var jag med i depån och pappa körde riktigt bra.

Omkörningar en styrka

Då var han fyra år gammal och hans pappa startade från ruta 18 i en Arrows-Asiatech, han körde upp sig till plats sex på det första varvet och var sjua i mål.

– Den största likheten vi har, pappa och jag, är nog omkörningarna. Pappa var riktigt bra på det och det är nog min styrka också.

Pappa Jos sitter vid bordet intill när vi pratar. Han är närvarande hela tiden, i depån och vid sidan av. På samma sätt som han har varit sedan Max inledde sin vandring mot F1.

– Min pappa har betytt otroligt mycket för mig. Jag hade inte varit här utan honom. Han var otroligt viktig när jag körde go-cart, vi gjorde allt tillsammans. Han var min mekaniker, min tränare och min ingenjör. Han lär mig fort­farande många saker, han kan ge mig tips om de olika banorna som han har kört på och om han ser någonting som jag gör fel så kan han korrigera det. Han är ett otroligt stort stöd, han är alltid med mig och jag vill också att han ska vara det. Vi gillar att tillbringa tid tillsammans. Han betyder väldigt mycket för mig.

’Får bara en chans’

Han hjälpte dig också att förhandla och att skriva kontrakt med ett F1-stall när du var 16 år. Vad tänkte du när du skrev under det kontraktet?

– Den första dagen kunde jag knappt tro att det var sant, jag var väldigt överraskad. Jag hade inte förväntat mig det, sedan började jag fokusera på allvar och sedan dess har jag varit fullt koncentrerad på detta. Det har varit allvar.

Känner du att du missar ­någonting av det liv som ­dina kompisar lever?

 – Nej, man får bara en chans och det är detta som jag alltid har velat göra. Jag har tid med mina vänner när jag kommer hem.

Hur stor hjälp har du egentligen haft av tv-spelen ­hemma i soffan?

– Vi i den yngre genera­tionen är bättre förberedda än våra äldre kollegor när vi kommer till F1, mycket tack vare alla tv-spel. Vi har spelat väldigt mycket tv-spel under en lång tid, kan banorna och det gör det enklare att komma in i det på ­banan också.

Fått en del kritik

Samtidigt har han fått väldigt mycket kritik för sin ungdom och sin körstil, bland annat från den dubble världsmästaren Mika Häkkinen.

I Monaco för två veckor ­sedan var han inblandad i en ­incident med Lotus Romains Grosjean och han straffades också för det. I dagens lopp har han flyttats tillbaka till ­sista startled, dels på grund av den kollisionen och dels på grund av att han redan använt fler än det tillåtna antalet ­motorer.

– Häkkinen tog tillbaka den kritiken och det bevisar att jag gör ett bra jobb. Det kändes bra att han svängde, säger Max Verstappen.

– Målet är att bli världs­mästare, det försöker alla som är här och det är inte lätt. Jag jobbar målmedvetet, varje dag, mot det målet. Jag för­söker hela tiden att lära mig att förstå hur bilen reagerar

i olika situationer, jag ska försöka utveckla min snabbhet på ett kvalvarv och jag måste försöka lära mig att ta hand om däcken bättre. Jag har lärt mig mycket, men det finns mycket kvar att jobba med om jag ska nå mitt mål.

Det är att bli världsmästare och han kan bli tidernas yngsta mästare också.

Hela sex år har han på sig.

Följ ämnen i artikeln