I morgon ska hans dröm bli verklighet

Uppdaterad 2016-10-16 | Publicerad 2016-10-15

Mattias Ekström: Jag satsar på segern – men inga risker

Tysk perfektionism var på väg att knäcka Mattias Ekström. Men i rallycross-VM hittade han glädjen

Han har drömt om en VM-titel sedan han var barn.

I morgon kan drömmen bli verklighet och Mattias Ekström bli Sveriges första världsmästare i rallycross.

För lite mer än tre år sedan bestämde han sig för att komplettera sin satsning i DTM. Då hade han kört tolv år i den tyska serien, men det hade införts ett testförbud, reglerna ändrades och arrangören drog ner antalet deltävlingar. Det passade inte Mattias Ekström. Han ville tävla betydligt mer och därför startade han en satsning på rallycross.

Hittade glädjen igen

– Den största drivkraften var att det var så roligt. Jag hade provkört bilarna och körglädjen var och är fortfarande fantastisk. Jag hade en mental dipp i DTM och kände att den tyska perfektionismen bröt ner min glädje för motorsport. Den ville jag hitta tillbaka till, säger Ekström som hunnit fylla 38 år.

– Kombinationen DTM och rallycross är perfekt. Dessutom fick jag ta ett steg till i min personliga utveckling, jag var inte längre bara förare och anställd utan fick också utveckla ett team och ta större ansvar.

De första två säsongerna av det nyinstiftade världsmästerskapet vann den förre rallyvärldsmästaren Petter Solberg. Ekströms mål var att vinna en tävling det första året och vara bland de fem bästa det andra. Det tredje ville han och teamet vara med och slåss om titeln. Det har han också lyckats med.

Två svenskar i topp

Inför säsongens näst sista deltävling ligger han 27 poäng före landsmannen Johan Kristoffersson och det är 60 poäng kvar att kämpa om, i Tyskland i morgon och i säsongsfinalen i Argentina den 27 november.

– Slår jag Kristoffersson, Petter Solberg och Andreas Bakkerud är titeln min redan i morgon, men Buxtehude är också en svår bana, förra året hade vi problem med motorn och jag tog ingen poäng, säger Mattias Ekström.

– Jag kommer alltid att satsa på segern, jag älskar att vinna. Jag ska köra så snabbt jag kan, det har jag gjort hela säsongen, men jag ska inte ta några risker.  Det gäller i vanlig ordning att starta bra, men sedan kommer årets tajtaste inbromsning i första kurvan och det är på grus. Där gäller det att inte göra någon miss.

Då kan drömmen om VM-titeln spricka efter bara några meter.