Så bra är årets F1-bilar

Publicerad 2018-03-03

Här är bilen som vinner VM i Formel 1 2018.
Vet bara inte vilken av dem.

I veckan startade de första försäsongstesterna i spanska Barcelona. Förarna och teamen fick kämpa mot kyla, is och snö. Det blev betydligt mindre tid på banan än vad någon hade förväntat sig och nu återstår bara fyra testdagar innan säsongen 2018 den sista helgen i mars.

I årets mästerskap ställer tio team och 20 förare upp - och tre av dem har samma mål. Att vinna VM-titeln i Formel 1 2018.

Mercedes, som vunnit varje mästerskap sedan 2014, Red Bull som dominerade mellan 2009 och 2013 och Ferrari som vann sin senaste titel 2007. Sportbladets F1-reporter Anna Andersson har tittat på nyheterna hos de tre bilarna som slåss om VM-titeln.

Mercedes W09EQ Power

Förare:

Lewis Hamilton, 33, Storbritannien, 4 VM-titlar
Valtteri Bottas, 28, Finland.

Nyheter på bilen:

Bakvagnen: Den är smalare än tidigare och har en konliknande avslutning. Där sitter också en liten T-vinge för att optimera luftströmmarna. Bilen är fortfarande den längsta i hela fältet.

Motor: Det sägs att Mercedes under året kommer att ha över 1000 hästkrafter i sin motor, i fjol var det 950. Man även har förändrat motorn, kylaren och växellådan för att spara plats. Även om minstavikten på bilen har ökat med fem kilo i år, så väger bilen mer eftersom den utrustats med cockpitskyddet halo allt som allt väger det nya skyddet runt 14 kg. Därför är det viktigt att spara gram och plats.

Fronten: Den ser ut ungefär som i fjol, nosen är fortfarande tunn.

Mercedes kommentar:

– Generellt är designen mycket mer elegant i år jämfört med 2017. Då var reglerna nya och vi visste inte riktigt vilken väg vi skulle gå, säger Mercedes James Allison.

– Nu har vi mer självförtroende och kunde koncentrera oss på vissa koncept. Hela bygget är kompaktare och vi har valt vissa extrema vägar.

Ferrari SF 71H

Förare: Sebastian Vettel, 30, Tyskland, 4 VM-titlar

Kimi Räikkönen, 38, Finland, 1 VM-titel

Nyheter på bilen:

Längden: Mercedes hade det längsta avståndet mellan hjulen av alla bilarna 2017. Det har Ferrari inspirerats av och avståndet mellan hjulen är ett par centimeter längre. Hela bilen har förlängts, men hur mycket vill teamet inte berätta.

Airboxen: Den är större än tidigare och har delats upp med tre fack, inte två som tidigare.

Bargeboards: De är smalare än 2017 och sluttar extremt brant ner på baksidan. Även det en detalj för att förbättra aerodynamiken
Halo: Ferrari har tillfört detaljer uppe på cockpitskyddet för att förbättra aerodynamiken.

Backspeglar: Det har dykt upp små vingar på baksidan av backspeglarna, antagligen för att stryka luftströmmar och förbättra aerodynamiken.

Lacken: Årets Ferrari är rödare än tidigare. Anledningen är att en sponsor och därmed deras logotype har lämnat teamet.

Ferraris kommentar:

– Vi var väldigt bra på långsamma banor men vi var tvungna att arbeta på vår aerodynamik. Vi måste kunna prestera på snabba banor också, säger Mattia Binotto.

– Dessutom är våra bargeboards och kylningen aggressivare vilket gör att det är tajtare.

Red Bull RB14

Förare:

Max Verstappen, 20, Nederländerna
Daniel Ricciardo, 28, Australien

Nyheter på bilen:

Hela paketet: Red Bull var ett av de första teamen som presenterade sin bil, den var klar i god tid till testerna och det är en ovanlighet. Tidigare har Red Bull arbetat länge på bilen, den har inte varit tillförlitlig under testerna och bilen inte hunnit ikapp sina konkurrenter efter halva säsongen. I år har teamet ett helt annat upplägg.

Airbox: När Mercedes och Ferrari har delat upp luftintaget i flera mindre fack har Red Bull ett större hål.

Vingar: Över bargeboardsen finns horisontella vingar, men de är svåra att se eftersom Red Bull själva har förmörkat alla bilder som tagits på bilen för att hålla idén hemlig. Tanken är att de ska förändra luftströmmarna.

Bargeboardsen: De hålls smala och uppbyggnaden de aerodynamiska elementen framför ser betydligt mer komplicerade ut än för ett år sedan.

Källor: Motorsporttotal, Sport Bild, BAMS, Motorsportmagazin.