Innerst inne är alla F1-förare egoister

Vad är störst? Jag eller du? Du, jag eller vårt stall?

På en rak fråga blir svaret putsat och polerat. Självklart är det teamet.

I en pressad situation blir det något helt annat.

Då tar instinkten över.

Red Bulls rådgivare Helmur Marko fyllde 75 år i helgen. Mannen som själv tävlat på hög nivå och som förser teamet med talangfulla förare hade hoppats att få se en seger. Så som han fick i Kina för någon vecka sedan och så som han fick i Baku förra året.

Istället fick han se sina två förare köra in i varandra.

Kampen mellan dem båda inleddes tidigt under GP-loppet på den trånga, men snabba stadsbanan i Azerbajdzjan när Daniel Ricciardo attackerade Max Verstappen för att vinna en placering. De fajtades hjul mot hjul, hårt, tufft och med ungefär en millimeters marginal höll de sig på rätt sida den så viktiga gränsen.

Efter ett ihärdigt arbete tog sig sedan Ricciardo förbi sin teamkollega, för att sedan förlora den placeringen i samband med depåstoppet. Det tvingade honom att göra en ny attack om han skulle lyckas nå en plats på pallen. Alla som såg loppet kände hur luften stod stilla, visste hur den duellen skulle sluta.

Smällen var ett faktum

Men det gjorde tydligen ingen av Red Bulls förare. På det 39 varvet bestämde Ricciardo för att satsa på en omkörning och han bestämde sig för att inte vika undan. Framför sig hade han Verstappen som gjort det till en vana att byta spår och som återigen visar att han inte heller ger sig - och då var smällen ett faktum. Det blev ingen seger för Helmut Marko och hans Red Bull.

Det blev inte någon pallplats heller.

Istället körde hans två förare varandra av banan, fick med sig var sin varning av domarna och en rejäl avhyvling.

– Båda förarna måste ha så mycket hjärna att de inte sätter sig i den situationen, sa Marko till motorsporttotal.com.

– Det är helt onödigt.

Det har han naturligtvis rätt i, men i det ögonblicket kräver han enormt mycket av sina förare. Han kräver att de ska sätta teamet före sina egon i en extremt pressad situation. Han kräver att en Max Verstappen som är extremt pressad av de misstag han gjort under inledningen av säsongen och en Daniel Ricciardo som vill slåss om VM-titeln ska ha kyla nog att sätta det egna intresset i andra hand och dessutom låta teamkompisen få ett övertag.

Då blir svaret ett annat

Han kräver att egot ska vika undan för teamet.

Frågan är en om riktigt bra racerförare kan sätta vi före jag och riskera att jaget är förloraren i den situationen? Ställer du frågan svarar alla förare garanterat att teamet går först.

Men i det stressade läget blir det instinktiva svaret något annat.

Innerst inne är alla F1-förare egoister. Utan ett stort ego hade de aldrig tagit sig till formel 1 och utan ett stort driv tar de sig inte framåt där heller. Du måste jobba med din teamkollega, men du kan aldrig bli vän med den samme och du får inte heller ta stryk av honom.

Det handlar om att vara en vinnare eller en förlorare - och vem vill vara det sistnämnda?

Ingen.

Därför kommer den här typen av situationer att dyka upp om och om igen - så länge teamet låter förarna köra mot varandra. Det finns mängder av historier om smutsiga stallkrig i F1 och det är inte allt för länge sedan Red Bull var hade ett stort internt problem mellan Mark Webber och Sebastian Vettel. Ändå har teamet valt att köra utan stallorder och de väljer att göra det i fortsättningen också. För oss som följer sporten är det en vinst i sig.

Det skapar spännande dueller och ett levande mästerskap.

Men det betyder också att teamet måste räkna med en smäll då och då.


Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.