Fina ger miljon till Sarah Sjöström

Uppdaterad 2017-07-31 | Publicerad 2017-07-30

Sarah Sjöström och Ranomi Kromovidjojo.

BUDAPEST. Tre guld, ett silver och en rejäl bonus.

Sarah Sjöström lämnar inte bara Budapest med fyra medaljer och två världsrekord.

Hon gör det med en miljon kronor.

För två år sedan skröt internationella förbundet Fina om hur de höjt den totala prispotten på långbane-VM med runt 75 procent. 45 miljoner kronor delades då ut till de aktiva som lyckats bäst. Ökningen var helt i linje med förbundets brant stigande intäkter.

Inför årets mästerskap var Fina tystare. Prispengarna låg kvar på 2015-nivån trots att förbundet ökat sina intäkter, vilket ledde till att ungerska ikonen Katinka Hosszu bildade ett fackförbund där simmarna gjorde gemensam sak och protesterade.

Bonus för världsrekorden

För trots att simningen är en högt respekterad och globalt spridd sport är den svår att leva på om du inte är medaljör.

Sarah Sjöström stöttar Hosszu och kampen för högre ersättningar, men hon gör det inte av egoistiska skäl utan för att sympatisera med alla sina kollegor som sliter hårt.

Här i Budapest har den svenska 23-åringen radat upp sex prestationer som belönas med bonusar. De tre VM-gulden ger runt 160 000 kronor vardera, silvret på 100 meter frisim runt 120 000 kronor. Mest lönsamma är de två världsrekorden som genererar en bonus på 240 000 kronor vardera.

Sammanlagt, i dagens dollarkurs, kan Sjöström kvittera ut 1,1 miljoner kronor av Fina.

Chans på lukrativa samarbeten

Utöver de pengarna ger framgångarna ett vagare men potentiellt större värde: sponsorerna vaknar till.

– Jag märker av mycket mer internationell uppmärksamhet runt henne. Så mycket större i Sverige tror jag inte att det går att bli, hon är den största idrotterskan vi har haft, men förhoppningsvis leder det här till internationella sponsorer på ett plan vi inte har sett tidigare. Och det betyder större pengar, säger agenten Christian Olsson.

Vilka sponsorer kan det röra sig om?

– Vi vet att det finns intressenter som tittar på de största stjärnorna inom simningen. Michael Phelps har Omega. Blir Sarah tillräckligt stor och igenkänd av bredare massor finns chans till stora och lukrativa samarbeten.

Kan ni rikta in er på särskilda länder där hon är störst, som Australien?

– Det är otroligt svårt, men vi gör egen research på vilka australiensiska varumärken som riktar in sig på simningen. Det går att vara proaktiv, men vissa av de största företagen kommer själva och knackar på dörren när de är intresserade.

Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (iPhone)
Snabbaste vägen till största och bästa nyheterna – ladda hem Sportbladet app (Android)

Följ ämnen i artikeln