Däcken Mercedes stora problem

Publicerad 2017-06-10

Mercedes har problem.
Eller det är snarare däcken som är Mercedes stora problem 2017.
– Sjunker temperaturen med två grader är vi helt borta, säger Niki Lauda.

De tre senaste årens F1-dominanter har tappat sin position och i år leder man varken förar- eller konstruktörsmästerskapet. Efter sex deltävlingar är det Ferrari som toppar både tabellerna. Sebastian Vettel har 25 poäng - eller en seger - till godo på Mercedes Lewis Hamilton.

– Årets Ferrari passar perfekt till de nya bredare däcken. Det är inte den bästa bilen som vinner, samarbetet med däcken måste fungera och där har Ferrari prickat helt rätt, säger Mercedes styrelseordförande Niki Lauda till tidningen Bild.

En av anledningarna till att Ferrari träffat så rätt är att man inledde satsningen på årets bil redan 2015, en annan är att det inte är något annat team som satsade så hårt på däcktesterna. Inför 2017 genomfördes en stor regeländring, däcken blev klart bredare och ändrade karaktär. När däcktillverkaren Pirelli bad om hjälp för att utveckla årets däck ställde Mercedes upp med sin testförare Pascal Wehrlein medan Ferrari skickade Sebastian Vettel. Den fyrfaldige mästaren körde 2228 km under däckstesterna - Lewis Hamilton nöjde sig med 50 km.

Däcken - Mercedes stora problem

Han har under våren haft stora problem med  uppvärmningen av däcken, framförallt med det ultramjuka däcket. Det var det däck som användes i Ryssland och i Monaco, vid båda tillfällena misslyckades han i kvalet och fick stryk av sin teamkollega Valtteri Bottas. När förarna kvalar till Kanadas GP ikväll är det återigen det lila, ultramjuka, däcket som kommer att avgöra förarnas startposition.

– Alla bilar, förutom Ferrari, kommer upp till en temperatur i kanten av det optimala däckfönstret, säger den trefaldige mästaren Niki Lauda.

– Sjunker temperaturen med två grader är vi helt borta.

För att däcken ska fungera perfekt krävs det att de når en viss temperatur och det optimala temperaturfönstret för årets däck är förhållandevis smalt, Ferraris bil fungerar bra även i utkanten av fönstret medan Mercedesen kräver perfekta förhållanden.

– Vi har en snabb bil, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

– Det är bara det att den inte tycker om däcken. Allt handlar om att få in däcken i rätt temperatur.