Svenska Spels åtgärder kritiseras av upprörda kunder

Publicerad 2022-01-14

En insättningsgräns baserad på inkomst – för att motverka spelmissbruk.

Svenska Spels åtgärder, som kom utan förvarning, har väckt ilska bland kunderna.

”Vi förstår att en del kunder som berörs av detta blir upprörda, men vi måste följa den lagstiftning som finns” svarar Kajsa Nylander, hållbarhetschef på Svenska Spel.

Förändringen, som genomfördes under onsdagen, innebär att vissa av Svenska Spels kunder har fått sin insättningsgräns sänkt och låst.

”Om vi sänkt och låst dina gränser är det utifrån underlag som är hämtade från offentliga källor, exempelvis Skatteverket.” förklarar spelbolaget på sin hemsida.

Beslutet kom utan förvarning – och upprörda kunder har hört av sig till Sportbladet. Vi har sökt ansvariga på Svenska Spel för en intervju. Hållbarhetschefen Kajsa Nylander väljer att svara på våra frågor via mejl:

”Vi förstår att en del kunder som berörs av detta blir upprörda, men vi måste följa den lagstiftning som finns. Om vi sänkt eller låst en kunds spelgräns är det utifrån bedömning av ekonomisk förmåga och spelbeteende. I bedömningen ingår även ålder, då unga är en extra skyddsvärd grupp. Spelinspektionen ställer dessutom särskilda krav på kundkännedom på oss spelbolag för spelare som vill ha höga gränser.”

Kan ompröva beslutet

För många kom det här som en överraskning. Hade ni kunnat informera bättre?

”Det går alltid att kommunicera på olika sätt. I det här fallet har vi valt att rikta vår kommunikation direkt mot de förhållandevis få kunder som faktiskt berörs av åtgärderna och fått sina gränser sänkta. Det har vi gjort genom att meddela dem när de loggar in på sitt spelkonto. Där får de också information om hur de gör om de vill ompröva beslutet, vilket går förhållandevis snabbt att göra.”

Hur många kunder är det som berörs?

”Det är i dagsläget svårt att svara på då det är ett pågående arbete. Men vad vi kan konstatera är att det är förhållandevis få av våra kunder som fått sina insättningsgränser sänkta.”

Maxgräns för tonåringar

Svenska Spel anser att en insättningsgräns på över 10 000 kronor per månad är ”hög och riskfylld”. Därför har de i vissa fall valt att sänka gränsen för de som har haft ett högre belopp. För kunder under 20 år har bolaget infört en generell insättningsgräns på 1 000 kronor per månad.

”Forskningen visar att spel om pengar i ung ålder ökar risken för att utveckla ett överdrivet spelande. De flesta 18–19-åringar går dessutom fortfarande i gymnasiet och har kanske bara studiebidraget som inkomst. Med lägre spelgränser för den gruppen så minskar risken för både riskspelande och skuldsättning i ung ålder. Samma gräns gäller personer som inte har en taxerad inkomst. Den som anser sig ha ekonomiska förutsättningar för en högre spelgräns kan begära omprövning. Då gör vi en bedömning utifrån ekonomiska underlag.” skriver Nylander.

Finns det någon oro för att insättningsbegränsningarna får motsatt effekt? Att kunder undviker att ta ut sina pengar och spelar mer?

”Vi bedömer inte det som någon större risk för tillfället, men om en kund som har mycket pengar på sitt spelkonto agerar på ett riskfullt sätt kommer vi givetvis att vidta åtgärder. Det här är ett löpande arbete som syftar till att våra kunder ska spela tryggt och säkert och med koll. Och för den som gjort en omprövning och har ekonomisk förmåga kommer det att gå att spela som vanligt.” avslutar Nylander.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln