Kristoffersson bygger ny elbil – vill vinna titeln

Publicerad 2022-01-16

Efter fyra VM-titlar i rallycross bygger Johan Kristoffersson och hans team nytt.
För att vinna den första titeln i den nya elektriska eran.
– Vi börjar från noll, med ett helt vitt papper och det känns extra pirrigt.

I slutet av förra året säkrade han ytterligare en VM-titel i rallycross efter en extremt jämn kamp mot Timmy Hansen. Det var den sista titeln för den senaste generationen rallycrossbilar, nu startar sporten om med nya eldrivna bilar. Till 2022 är motor, batteri och drivlina identiskt och bilarna byggs från noll.
– Vi använder en VW Polo R5 som bas och modifierar den efter de nya reglerna, implementerar enhetsbatteri, motorpaket och drivlina. Nu arbetar vi med CAD-ritningar från grunden för att skapa vår bil som ska ha ett elinspirerat utseende än , förklarar Johan Kristoffersson, 33.

Elbilar i VM i rallycross

Projektet drivs av Kristoffersson Motorsport där hans pappa Tommy är teamchef. Teamet planerar för att ha tre bilar med när VM startar i värmländska Höljes den första helgen i juli och Johan Kristoffersson kommer att köra en av bilarna.
– Det är KMS största satsning någonsin och pappa brukar alltid säga att man inte kan bromsa sig ur en uppförsbacke så det är bara att satsa . Det känns väldigt roligt att vi kan göra detta tillsammans, säger Johan Kristoffersson.
– Det påminner lite om 2014 när vi gjorde ett liknande projekt och byggde en bil från eget huvud, men den gången var det en vanlig motor och jag helt oerfaren som rallycrossförare. Nu har vi gjort det en gång, jag har vunnit fyra VM-titlar och man vet lite mer kring vilka misstag man ska undvika, säger Johan Kristoffersson.
– När man gör den typen av satsning lär man sig otroligt mycket och jag kan inte räkna alla tillfällen som vi har sagt att om vi hade vetat det så hade vi gjort det bättre. VI får se om vi lyckas ta med den erfarenheten nu.

Johan Kristoffersson jagar nästa VM-titel i rallycross

Bildelarna kommer att utvecklas i Tyskland, de anländer sedan till Arvika under våren där bilarna byggs ihop innan det är dags för VM-premiären på hemmaplan. Satsningen är så pass tidskrävande att Johan Kristoffersson valt att minska sitt engagemang inom andra serier, han ska satsa på VM i rallycross och eventuellt komplettera med elbilsmästerskapet Extreme E där han vann titeln 2021.
Som världsmästare går du in i ett helt nytt koncept, vilka förhoppningar har du inför säsongen?

– Jag vill vara med och kämpa om VM-titeln i säsongens sista lopp, precis som 2021, men det är lite svårare att förutse hur nästa säsong blir, säger Johan Kristoffersson.
– Jag tror att 2022 blir den jämnaste säsongen någonsin, alla har samma förutsättningar men man vet inte riktigt vad konkurrenterna har innan man står på startlinjen. Det är lätt att göra misstag när man bygger helt nytt mot ett helt nytt reglemente, men vi ska förbereda oss på bästa sätt för att vara med i fajten om den femte VM-titeln.

ANNAS MOTOR - veckans snackisar

Pole position

Lewis Hamilton

Han säger ingenting. Ändå är det honom som allt snack handlar om. Ska den tidigare världsmästaren fullfölja sittkontrakt eller avslutar han karriären?

2) Nasser Al-Attyah

Han har haft ledningen i Rally Dakar sedan dag 1 och har nu vunnit tävlingen för fjärde gången.

3) Mattias Ekström

Tillsammans med Emil Bergkvist har han tagit en etappseger och flera placeringar i toppen av Rally Dakar. Efter det inledande trasslet har svenskarna avancerat i sammandraget och slutar på plats nio, som bästa bil från Audi.

4) Johan Kristoffersson

Seger i Extreme E och en fjärde VM-titel i rallycross under 2021. Nu byter mästerskapet till elbilar och Kristoffersson kör för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS som bygger nya bilar till det nya konceptet.

5) Formel 1

FIA har inlett en utredning kring den omdiskuterade avslutningen av finalen i Abu Dhabi. Resultatet presenteras när världsrådet sammanträder den 18 mars. En dag senare ska man diskutera hur säkerhetsbilen ska användas. Säsongen startar den 20 mars.

6) Valentino Rossi

Han lämnar mototoGP, men är kvar som teamchef och ska även köra en Audi R8 LMS GT3 Evo II i GT-World-Challenge Europe 2022.

Marcus Ericsson.

7) Marcus Ericsson

Den tidigare F1-föraren debuterar i Daytonas klassiska 24-timmarslopp. Där tävlar också Linus Lundqvist och Rasmus Lindh. Tävlingen avgörs sista helgen i januari.

8) Juan Pablo Montoya

Den tidigare F1-föraren blir återigen teamkollegan till Felix Rosenqvist i Indy 500.

9) Timmy Hansen

Tillsammans med Mattias Ekström representerar han Sverige i ROC Nations cup. Race of Champions körs utanför Piteå i början av februari.

10) Hugo Nerman

22-åringen är klar för Brink Motorsport till STCC TCR Scandinavia 2022.

Motorstopp

Marcin Budkowski

Han har haft en hög direktörstjänst hos Alpine, men lämnar nu det franska F1-stallet. Ersätts han av Otmar Szafnauer som har lämnat Aston Martin?

McLarens bil för Extreme E vid avtäckningen i november 2021.