Johannes Hösflot Kläbo tvingas bära Viaplays logotyp

Publicerad 2021-12-02

Johannes Hösflot Kläbo har vägrat bära Viaplays logotyp på sina tävlingskläder.

Nu är konflikten över – och storstjärnan tvingas bära logotypen.

– Jag har i alla fall lyckats få upp fallet på dagordningen – och visat var jag står i det här fallet, säger Kläbo i ett pressmeddelande.

Nent och Viaplay sänder världscupen i längdskidor den här säsongen. Dessutom är bolaget sponsor till det norska skidförbundet.

Storstjärnan Johannes Hösflot Kläbo har därmed vägrat bära Viaplays logotyp på sina tävlingskläder då han ansett att det strider mot varandra.

– Viaplay ska å ena sidan täcka sporten journalistiskt, men å andra sidan även vara kommersiell sponsor. Det kan ifrågasättas. När frågor om partiskhet och trovärdighet ställs måste någon varna, sade Kläbo nyligen.

Och i en intervju med Adressavisen öppnade Johannes Hösflot Kläbo för att avstå tävlingarna om han tvingas bära Viaplays logotyp på sina tävlingskläder.

Konflikten löst – kommer tävla med Viaplays logotyp

Men nu är konflikten löst.

I ett pressmeddelande av det norska skidförbundet berättar Johannes Hösflot Kläbo att han kommer att delta i tävlingarna – med Viaplays logotyp på sin dräkt.

– För mig har det varit viktigt att förmedla min oro i förhållande till trovärdighet och oberoende genom att en innehållsaktör och rättighetsinnehavare som Viaplay också ingår ett kommersiellt sponsringsavtal. Jag menar vad jag har menat hela tiden i det här fallet. Samtidigt har jag nu gått med på att exponera Viaplay-annonsen på tävlingsdräkten, säger Kläbo.

– Jag har i alla fall lyckats få upp fallet på dagordningen – och visat var jag står i det här fallet, fortsätter han.

Espen Bjervig, norsk längdchef, är glad över att konflikten är över.

– Johannes och Skiforbundet har inte samma syn på den här frågan, men jag är glad att vi ändå är överens om hur vi ska förhålla oss till det här i framtiden, säger han.