Kläbo vägrar bära Viaplay-logotyp: ”Kan vara skadligt”

Uppdaterad 2021-12-02 | Publicerad 2021-11-30

Viaplay och NENT har inför denna säsong tagit över rättigheterna till världscupen i längdskidor.

Samtidigt är man kommersiell sponsor till tävlingarna, och flera åkare har Viaplays logotyp på tävlingskläderna.

Men inte Johannes Johannes Hösflot Kläbo – han vägrar.

– Jag menar att avtalet inte gynnar varken Viaplay eller skidförbundet, säger längdstjärnan till Adressavisen.

Följ ämnen
Längdskidor

Nordiska NENT och Viaplay gjorde i helgen premiär för sin satsning ”Viaplay Vinter”, som även sänds även i norsk tappning.

Men utöver sändande bolag gick Viaplay även in som kommersiell sponsor till det norska skidförbundet.

Sponsorskapet som väckt ilska hos norska stjärnan Johannes Hösflot Kläbo, som vägrar bära Viaplays logotyp på sina kläder.

– Jag menar att avtalet inte gynnar varken Viaplay eller skidförbundet, och istället kan vara skadligt, säger längdstjärnan till Adressavisen.

Ifrågasätter trovärdigheten

Norrmannen menar att norska Viaplay tappar trovärdigheten i sin journalistik när man samtidigt sponsrar det norska förbundet.

– Viaplay ska å ena sidan täcka sporten journalistiskt, men å andra sidan även vara kommersiell sponsor. Det kan ifrågasättas. När frågor om partiskhet och trovärdighet ställs måste någon varna, säger Kläbo.

– Jag har gjort det, och valde därför att inte bära Viaplays logotyp.

Viaplays sponsorskap sträcker sig över denna säsong.

Börje Nielsen, kommersiell chef på Viaplay Norge, tycker inte att sponsorskapet skapar något problem.

– Det är ett oproblematiskt samarbete. Här är det Nent som har sändningsrättigheterna och Viaplay som är den kommersiella sponsorn.

Haakon Kläbo, Johannes far och manager, att vägran kommer att fortsätta under säsongen.

– Johannes har inga planer på att bära Viaplays logotyp varken i helgens tävlingar eller i framtiden, säger han till Adresseavisen.


Skidpanelen: Betyg på Viaplay vs SVT