Marcus Ericsson bröt i sitt sista F1-lopp

Publicerad 2018-11-25

Marcus Ericsson inledde sin F1-karriär med att bryta loppet

Fem säsonger senare avslutade han på samma sätt.

– Det är inte så man vill avsluta, säger Marcus Ericsson.

Marcus Ericsson startade sitt sista F1-lopp för den här sejouren på den hårdaste gummiblandningen och satsade på att ta poäng, men han gjorde en dålig start och hade problem att hålla farten.

På det 26 varvet fick han sedan ett tekniskt problem med bilen och tvingades bryta Abu Dhabi GP.

– Tråkigt, det var inte så jag ville sluta, säger Marcus till Viasat.

”Svårt att få förtroende”

– Det var ett bra första varv, jag tog bra beslut och låg elva när elva Sainz släppt tillbaka positionen. Sedan blev bilen svårkörd. Det var egentligen bara igår den kändes bra, på kvalet. I dag var jag tillbaka där känslan var att bakändan var överallt och ingenstans hela tiden. Det var svårt att få förtroende för den.

Och svensken fick avsluta sin tid i F1 genom att parkera bilen innan den nått målflagg.

– Tråkigt att åka tillbaka i depån på moppe och inte F1-bil sista race. Det var ett tråligt avslut.

Lewis Hamilton vann till slut Abu Dhabis GP, före Sebastian Vettel och Max Verstappen. Fernando Alonso slutade elva i sitt sista F1-lopp och nu ska han fokusera på att vinna ”Tripel crown”, något som bara Graham HIll har lyckats med tidigare (1972). Alonso har vunnit Monaco GP, LeMans 24-timmars och gör nu en satsning på Indy 500 tillsammans med McLaren.

Marcus Ericsson

Så minns vi Marcus Ericssons fem år i F1

Premiären Australien GP 2014

I mars 2014 kom Marcus Ericsson till F1. Han gjorde debut samtidigt som hybridmotorerna, en helt ny era där Mercedes inledde med att vinna de sex första loppen och därefter vinna samtliga VM-titlar.
Ericsson debuterade för Caterham, fältets sämsta team och han bröt sin premiär.

Monaco GP 2014.
Marcus Ericsson hyllade den mest framgångsrike av alla svenska F1-förare när han gjorde en kopia av Ronnie Petersons hjälm till Monaco GP och det gickbra för svensken. Han startade på plats 22, men gick i mål som elva. En placering från poäng

Ryssland GP 2014
Det var Marcus Ericssons sista lopp med Caterham, han var två varv efter Lewis Hamilton som vann och slutade på plats 19. Därefter gick teamet i konkurs - trots att tre lopp återstod av säsongen. Nästa tävlingshelg, i USA; presenterades han som förare för Sauber 2015.

2015

Australien GP

Det var turbulens kring Sauber inför premiären. Adrian Sutil hade kontrakt, men fick lämna teamet och

Giedo van der Garde gick samma öde till mötes men valde att stämma teamet och dessutom kliva in i garaget och ta på sig en av teamets föraroveraller.
Ändå lyckades Marcus Ericsson leverera. Både han och teamkollegan Felipe Nasr inledde säsongen med att ta poäng. Ericsson tog ytterligare fem poäng den säsongen och Sauber slutade åtta i VM.

2016

Marcus Ericsson och Felipe Nasr fortsatte som förare, men de tog inga poäng förrän i säsongens sista lopp då Nasr spräckte nollan vilekt gjorde att teamet tig sig förbi Marussia - som gick i konkurs.
Även Sauber hade stora ekonomiska problem och under sommaren klev Peter Sauber ner från posten som VD och det Schweiziska investmentbolaget Longbow Finance tog över ägandet i teamet. Bland de nya ägarna fanns flera av Ericssons sponsorer, de garanterade teamets överlevnad och svenskens F1-plats.

2017

Sauber körde med fjolårets motor från Ferrari, de var hopplöst sist. I juni fick teamchefen Monisha Kaltenborn sparken, hon ersattes av Frederic Vasseur. Pascal Wehrlein körde in alla teamets poäng, Ericsson tog ingen poäng på hela säsongen. Efter säsongen gick Alfa Romeo in som huvudsponsor och Ferrari fick tillsätta en av förarplatserna, de valde Charles Leclerc, mästare i GP2.

2018

Med Alfa Romeo kom ert nytt liv in i Sauber och i säsongens andra lopp tog Ericsson sina första poäng på mer än en säsong, men under våren tog Charles Leclerc en allt större plats i teamet. Han slog svensken, tog fler poäng och körde till sin en förarplats hos Ferrari 2019.
I september stod det klart att Kimi Räikkönen kör för Sauber nästa år och Ericsson lämnar F1, i Brasilien gjorde han säsongens bästa kval när han var sexa på Interlagos.
Under sina fem säsonger i F1 har Ericsson kört 97 lopp och tagit sig i mål i 74 av dem. Hans bästa placering är åtta.

Tio Svenskar som kört F1:

Marcus Ericsson

Marcus Ericsson.
Född: 1990.
Antal F1-lopp: 97
Debut: Australien GP 2014, Ericsson bröt loppet.

Sista F1-loppet: Abu Dhabis GP 2018 ( Marcus Ericssons målsättning är att återvända till F1 efter en sejour i amerikanska Indycar 2019.)
Segrar:-
Pallplatser: -

Pole positions:-

Första VM-poäng: Plats 8 i Australiens GP 2015, för Sauber. Hans 17:e F1-lopp.

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson
Född: 1956
Antal F1-lopp: 79
Debut: Argentinas GP 1980, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Storbritannien GP 1991, han kvalade inte in.
Segrar: –
Pallplatser: 12
Pole position: –

Ronnie Pettersson

Ronnie Peterson
Född: 1944.
Död: 1978.
Antal F1-lopp: 122
Debuterade i Monacos GP 1970.
Karriärens sista lopp var Italiens GP på Monza 1978.
Segrar 10, den första var Frankrikes GP 1973, den sista Österrikes GP 1978.
Pole position: 14.
Ronnie Peterson var VM-tvåa som bäst, 1971 och 1978.

Gunnar Nilsson

Gunnar Nilsson
Född: 1948
Död: 1978.
Antal F1-lopp: 32
Debut: Sydafrikas GP 1976, han bröt. Problem med kopplingen.
Karriärens sista lopp: Japans GP 1977, han bröt sedan växellådan gått sönder.
Segrar: 1 Belgiens GP 1977
Pallplatser: 4
Pole position: –

Bertil Roos

Slim Borgudd

Född: 1946

Antal F1-lopp: 15

Debut: San Marinos GP 1981.

Karriärens sista lopp: USA:s GP 1982.

Segrar: -

Pole positions: -

Bertil Roos
Född: 1943
Död: 2016.
Antal F1-lopp: 1
Debut: Sveriges GP 1974
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1974. Bilen blev stående på andra varvet sedan han fått problem med växellådan.
Segrar:
Pole position: –

Torsten Palm
Född: 1947
Antal F1-lopp: 2, startade i ett.
Debut: Monacos GP 1975, men han kvalade inte in.
Karriärens sista lopp: Sveriges GP 1975.
Segrar:
Pole position: –

Conny Andersson
Född: 1947
Antal F1-lopp: Anmäld till fem, körde ett
Debut: Hollands GP 1976
Karriärens sista lopp: Hollands GP 1976
Segrar:
Pole position: –

Reine Wisell

Reine Wisell
Född: 1941
Antal F1-lopp: 23
Debuterade USA:s GP 1970 då var han 29 år.
Karriärens sista lopp var Sveriges GP 1974, då var han 32 år.
Segrar: -. Han var trea som bäst, i premiären.
Pole position: –

Joakim Bonnier

Joakim Bonnier.
Född 1930.
Död 1972.
Antal F1-lopp: 108.
Debuterade 1956 i Italiens GP (26 år gammal)
Karriärens sista lopp var USA:s GP 1971 ( Då var han 41 år)
Segrar: 1 – Hollands GP 1959.
Pole position: 1 Hollands GP 1959.

Killarna som drömmer om F1:

Linus Lundqvist

Linus Lundqvist, 18, gjorde en stark debutsäsong i brittiska F3. Han vann mästerskapet efter en imponerande säsong.
Hampus Eriksson, 16, gjorde en bra debut i brittiska F3 under hösten.


Joel Eriksson, 20, körde DTM som fabriksförare för BMW i år och var VM-tvåa i Formel 3.

Arvin Esmaeili, 21-åringen kör brittiska F3, men har inte kunnat konkurrera med Lundqvist.


Rasmus Lindh debuterade i det amerikanska formelbilsmästerskapet USF2000 Road to Indy 2018 och slutade tvåa.

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln