Mercedes chockar konkurrenterna inför F1 2020

Uppdaterad 2020-02-27 | Publicerad 2020-02-26

BARCELONA. Tre bokstäver.

DAS.

Så chockar Mercedes konkurrenterna inför F1 2020.

– Det är en väldigt smart idé, berömmer Marcin Budkowski.

Renaults VD har tidigare arbetat som teknisk chef hos FIA och han är bara en av de konkurrenter som är imponerad över det system som Mercedes har utvecklat. De senaste årens världsmästare har chockat sina konkurrenter med ett helt nytt system som diskuteras om och om igen när nu årets sista testfas inleds i Spanien.

– Det är väldigt kul att se innovationer, även om reglementet är stabilt. Det är ju egentligen det som F1 handlar om och vi kommer självklart att titta på hur Mercedes fortsätter att utveckla systemet, säger McLarens tekniske direktör James Key.

DAS chockar konkurrenterna

Exakt vad det går ut på vill Mercedes naturligtvis inte avslöja. Men DAS, eller dual-axis steering som det egentligen heter, gör att föraren kan anpassa framhjulen samtidigt som han kör. Tidigare var detta enbart möjligt när bilen stod i garaget. Föraren styr systemet genom att dra ratten mot sig på raksträckan.

– Det är inget enkelt projekt, jag tror jag tror att det är ett år sedan jag hörde talas om det för första gången, säger Valtteri Bottas.

– Självklart är det härligt att det bara är vi som har det här systemet och det är ett bevis på vilka duktiga medarbetare som finns i vårt team.

Systemet förbjuds redan 2021

Under utvecklingen av DAS har Mercedes haft kontinuerlig kontakt med FIA. Det nya systemet rör sig i en så kallad gråzon, men är inte förbjudet. Inte i år i alla fall.

Till nästa år har däremot FIA redan förbjudit den typen av system.

– Det är smart att nyttja en gråzon och implementera det på bilen, säger Renaults Marcin Budkowski.

– Vi kommer att ha det under uppsikt, men jag tror att det skulle ta oss ett par månader att utveckla det så att det skulle kunna fungera på vår bil.

Ferrari, som är en av Mercedes främsta konkurrenter i kampen om VM-titeln, är dock inte imponerade av systemet. Deras teamchef Mattia Binotto hävdar att det inte finns någon större tidsmässig vinst i det.

– Vi har också tittat på det, men vi gick inte vidare med det. Vi varken designade det eller utvecklade det, säger Matti Binotto när han möter media i Barcelona.

– Anledningen till att vi inte gjorde det är att det är tveksamt om det är legalt eller inte. Vi tog aldrig upp den diskussionen med FIA (internationella bilsportförbundet). Dessutom tror vi inte att det ger oss så mycket, det passar inte i vårt koncept.

Mercedes förare Valtteri Bottas och Lewis Hamilton dominerade de första testdagarna i Barcelona och även om ingen av deras förare var snabbast under onsdagen så hann de med att köra ett imponerande antal varv med en bil som aldrig tycks få problem.

– Vi ville helt enkelt fortsätta utveckla den bil som var så framgångsrik 2019, vi hade den snabbaste bilen och kunde ha valet en konservativ väg, men vi insåg att det inte kommer att räcka, säger Mercedes tekniske chef James Allison.

– Vi känner att våra konkurrenter jagar oss och vi vet hur hungriga vi är på framgång och därför fick vi hitta på något, annars skulle vi bli omkörda. Därför valde vi en aggressiv satsning med årets bil.

F1-bloggen tar dig med bakom kulisserna på F1-testet i Barcelona

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln