Imponerande, men en förlust för konsten

GANGNEUNG. Segern gick till underbarnet Alina Zagitova, 15 år.

Förlusten bär den del av konståkningspubliken som uppskattar de konstnärliga momenten.

Oavsett håller vi tummarna för att 15-åringen kan undvika att bli ytterligare ett av sportens offer.

OS lider mot sitt slut och för oss bergsgetter – som täckt allt på snö i Pyeongchang med omnejd – kändes resan ner till kusten och den världsliga OS-känslan välkommen.

Det var fint att få fylla lungorna med frisk havsluft, låta vacker musik smälta en sliten kropp och både utomjordiska och somliga högst mänskliga fysiska och mentala prestationer kittla sinnena.

Vi visste redan efter det korta programmet att det väntade ett ryskt drama.

Utanför arenan kom små flickor med ryska flaggor på kinderna och kvinnor i höga klackar. Konståkningen, med biljettpriser på 5000 kronor, lockar en annan publik än den som stövlar in på Alpensia skidstadion i överdragskläder och kraftiga kängor.

Inne på läktaren i Gangneung isarena satt amerikanska NBC:s duo Tara Lipinski och Johnny Weir redo i guld och glitter. När Tara Lipinski vann guld på OS 1998 var hon en månad yngre än det ryska underbarnet Alina Zagitova som en stund senare skulle ge sig ut på isen i vad som målats upp som den ryska superduellen mellan två träningsvänner från Ryssland.

Och vilken duell det blev.

Som en opera på Bolsjojteatern

Vi värmdes upp på vägen av fransyska Berenices Mae Meites jazziga publikfrieri, sydkoreanska Hanul Kims personliga rekord i piruettorgie och hennes medsyster Dabin Chois tekniska och konstnärliga utförande som fick maskotarna att hagla in på isen från hemmapubliken.

Vi hann också se bilden av vad amerikansk konståkning står i dag - nionde, tionde, elfte plats – plus en vacker version av Amelie från Montmarte berättad av japanskan Kaori Sakamoti innan dramat spelades upp framför våra ögon som det vore en opera på Bolsjojteatern.

Jevgenija Medvedeva, 18 år, mot Alina Zagitova tre år yngre. Ballerinan mot hoppmaskinen eller drottningen mot kronprinsessan.

Eller rätt och slätt kompisarna med samma tränare, Eteri Tutberidze

Jevgenija Medvedeva är skicklig på att hoppa men har de konstnärliga inslagen som sin styrka. Hennes korta program anspelade på klinisk död och hur kroppen lämnar själen. Och nog är konståkning just något av en utomkroppslig upplevelse.

Från november 2015 fram till en månad sedan hade hon inte förlorat. Inte förrän träningsvännen blev tävlingsduglig, åldersgränsen för seniorer internationellt är 15 år.

Utnyttjade poängsystemet

Alina Zagitova har med sin trippel lutz-trippel loop kombination ett vinnande vapen. Balansen i landningen mellan hoppen ger henne ofta ett perfekt avstamp. Hon är också taktisk smart och lägger ofta sina svåra hopp, ja ofta alla sju sekvenser, i den senare delen av programmet.

Med nuvarande poängsystem gynnas åkare som lägger sina svåra hopp sent i programmet, det anses mer värt att hantera de tekniska utmaningarna med stumma ben och ger en bonus på 10 procent. Det kan till och med vara bättre att trilla i ett svårt hopp, än att sätta ett enklare.

Det var också så OS-finalen avgjordes.

Unga Alina Zagitova kom in på isen efter att tränaren hållit hennes händer länge. Första halvan av programmet innehöll inga hopp, utan stegkombinationer, piruetter och flygskär, men utstrålningen hade inte samma glöd som hennes röda dräkt.

Sen öste ryskan på med sina sju hoppsekvenser under resterande tid och när hon väl landat sträckte hon näven mot skyn.

Hennes specialhopp gav 13.91 poäng, den totala tekniska poängen blev 81.62.

Men det var inte avgjort.

Den tre år äldre väninnan slängde sig ut som en vild Anna Karenina på skridskor och tog med oss på en dramatisk, inlevelserik historia.

Det var så vacker, så sinnligt och bortsett från en liten taktiskt miss i ett av hoppen så kändes programmet fulländat.

När hon samlade in sitt program i en avslutningspose brast det inombords.

Tränaren Eteri Tutberidze kramade henne länge. Sedan gick luften ur.

Jevgenija Medvedeva fick samma poäng som Alina Zagitova.

En lägre teknisk poäng, där hoppet med högst svårighet gav 11.17 poäng, men en högre artistisk poäng räckte inte.

Alina Zagitova vann efter en starkare poäng i det korta programmet. Marginalen var liten, men det var på flera sätt en stor förlust för innehållet. Tycker jag, som alltid har och alltid kommer att, uppskatta de konstnärliga inslagen i konståkning.

Anorexin utbredd

Det är en smaksak, jag säger inte att jag har rätt och är ingen expert men jag tycker att det är synd.

Visst finns det en fascination med de fysiologiska krav som ställs när du inleder dina hoppsekvenser långt in programmet, men helheten blir lidande.

Vi måste ändå imponeras av den unga ryska, som tävlar under OAR som nu fått sitt guld.

Hon är bara 15 år.

Alla ni tonårsföräldrar där hemma, 15 år!

Och det är bara att hoppas att hon klarar av att hantera uppståndelsen, kraven, förväntningarna.

Konståkningen har sina problem.

Anorexin är utbredd inom sporten vilket flera vittnat om.

Julia Lipnitskaja, som vann OS-guld i Sotji, meddelade i höstas att hon avslutar sin karriär efter en lång behandling för anorexi. Hon berättade om den enorma uppmärksamheten som knäckte henne.

Amerikanskan Gracie Gold, brons, avbröt sin satsning en månad senare på grund av ätstörningar och psykisk ohälsa.

Vi hoppas Alina Zagitova leds mot en sundare framtid.

LÄS MER: OS TV-tider lördag 24 februari

LÄS MER: OS 2018: Alla dagar, alla grenar
LÄS MER: Medaljligan i OS 2018

LÄS MER: OS resultat 2018: Gren för gren