Augusta National: Nej till miljarder

Publicerad 2016-04-06

”Samma plåt kostade 65 000 kronor”

AUGUSTA. De betalade 400 miljoner kronor – för en parkering.

Augusta National är golfklubben som inte skyr några som helst kostnader.

Sportbladets krönikör Johan Linderstam är på plats.

Det första man slås av när man 2016 kommer fram till Augusta är att vägen strax direkt väster om banan plötsligt är avstängd, men reaktionen hade kanske varit större om den fortfarande varit öppen. För om ingenting har hänt runt världens mest mytomspunna golfklubb under loppet av ett år är det helt enkelt något som är fel.

Det här är nämligen en golfklubb som bara växer, kvadratmeter för kvadratmeter och tomt för tomt.

Sedan strax innan millennieskiftet har Augusta National köpt upp fastigheter och mark i alla väderstreck runt hela banan för nästan en halv miljard kronor och av de pengarna spenderades närmare 400 miljoner för att få loss det utrymme som i dag utgör tävlingens primära besöksparkering. Alltså, 400 miljoner kronor för att riva varenda hus och i stället göra parkeringsplatser till en tävling som hålls en gång per år. Men, som klubbens ordförande sedan tio år poängterar, det som fortfarande i dag är en öde gräsplätt för tusentals bilar ska bli något helt annat inom en snar framtid.

– Det ska se ut som om man befann sig innanför grindarna på Augusta. Tänk dig att om ett par år parkera i en väldigt vacker park och ha en vacker promenad fram till grindarna… Vi är ganska duktiga på landskapslayout här så det är bara att föreställa sig hur det kommer se ut, säger Billy Payne.

Ja, det behöver nog inte lyftas fram att de finansiella fickorna på den här klubben är djupa, men de kunde samtidigt varit mycket djupare.

Omsatte 930 miljoner

Inga siffror är bekräftade eftersom Augusta håller alla summorna för sig själva, men förra året beräknades tävlingen totalt ha omsatt 930 miljoner kronor och gjort en bruttovinst på 400 miljoner. Bra så, det är väldigt mycket pengar, men grejen är att det kunde varit väldigt mycket mer eftersom man valt att hålla låga priser på både mat och dryck – en kaffe på banan kostar till exempel under tian och en öl går loss på knappa fyrtio – samt på alla tävlingsbiljetter. Priset på de åtråvärda fyradagarsbiljetterna, som är rent omöjliga för ”vanligt folk” att köpa då rättigheterna till dessa i regel ärvs, höjdes visserligen till 2650 kronor förra året, men när man ser att samma plåt i går kostade 65 000 kronor (!) på biljettsajten Stubhub blir det uppenbart att Augusta National kunnat ta väldigt mycket mer.

Och då har vi inte ens kommit till de inhemska tv-rättigheterna.

Tar inget för tv-avtalet

För tre år sedan köpte Fox Sports rätten att under tolv år sända US Open, US Womens Open och US Seniors Open för den hisnande summan av totalt nio miljarder kronor, vilket alltså innebär 750 miljoner per år. Så vad tar då Augusta National av CBS för rätten att sända Masters, som drar mycket fler tittare?

Noll, zip och nada – för ett tv-avtal som uppskattas vara värt närmare en miljard kronor per år.

Men som Billy Payne konstaterar:

– Jag tror kanske att vi på Augusta mäter framgång och ser på den här sportens framtid på ett lite annorlunda sätt. Vi gör det inte genom siffror eller tillväxt utan genom leenden.

Fina ord alla dagar i veckan, absolut, men det finns nog större anledningar till att Augusta National går sin egen väg genom att lägga flera hundra miljoner kronor på parkeringsutrymmen för att sedan avtacka sig eventuella tv-intäkter värda miljardbelopp.

Sånt gör man bara för att man kan.

Följ ämnen i artikeln