Succé för Oliver Solberg i debuten av rally-VM

Slog regerande WRC-mästaren Sebastien Ogier i mörkerkörning

Publicerad 2021-02-26

Oliver Solberg slog till med fjärde bästa tiden på den andra specialsträckan.

Stallordern är att köra och ha kul, men Oliver Solberg ser längre än så.

Han inledde med att vara snabbare än den flerfaldige världsmästaren och ta en topptid redan WRC-debuten.

– Jag vill vinna VM, säger han.

– För att göra det behöver ha erfarenhet och det samlar jag på nu.

Den 19-årige svensken debuterar i rally-VM:s tyngsta klass i Artic Rally Finland den här helgen. Han tävlar för Hyundai som vann märkes-VM förra året, men han har ingen press på sig. Istället är satsningen långsiktig, mot en VM-titel i framtiden.

– Det enda teamet förväntar sig av mig är att jag ska lära mig så mycket som möjligt, ha kul och slutföra tävlingen. Att flyttas upp till högsta klassen är ett stort steg, men jag har väntat hela mitt liv på den här chansen, säger Oliver Solberg.

Inför säsongens andra VM-deltävling har han haft möjlighet att testa bilen under en dag, men det är en stor skillnad mot den R5:a som han rattade i årets VM-premiär. WRC-bilen har 360 hästkrafter jämfört med 290, ytterligare en växel, elektroniska hjälpmedel och en helt annan aerodynamik. Den accelererar från 0 till 100 på mindre än fyra sekunder.

– Jag var fylld av adrenalin under hela testet, men jag tycker att jag har landat lite i det och fått möjligheten att tänka igenom saker. Samtidigt krävs det betydligt mer än en testdag för att lära sig allt, säger svensken som nu ställs mot världens bästa rallyförare i VM:s tyngsta klass.

– Vinterrally är en av mina favoriter, där har jag ett bra självförtroende. Det är viktigt att vara konstant hela tävlingen.

Vilka förväntningar har du på dig själv?

– Topp sju hade varit riktigt kul, men vi får se vad resultatet blir i slutet, jag vill få till några riktigt bra sträckor. Det skulle jag vara nöjd med.

Han inledde med en tiondeplats på den första sträckan och följde upp med en sensationell fjärdeplats när samma sträcka kördes i mörkret ett par timmar senare. Det gör att han ligger på plats åtta i sammandraget efter två av tio specialsträckor.

– Det var absolut inte enkelt att komma tillbaka i mörkret. Jag har inte speciellt mycket erfarenheter av att köra i mörker och när det är mörkt och du kör på asfalt känns det inte så illa, men när du kör på grus eller snö i mörker så glider bilen i sidled hela tiden. Jag såg nästan ingenting eftersom alla ljus var riktade mot vägbanan och det var lite läskigt. Jag funderade hela tiden på om jag skulle köra på någonting, säger Oliver Solberg efter sin första tävlingsdag i WRC.

– Samtidigt är jag väldigt glad över tiden och jag är glad över att det känns som om jag förstår bilen allt bättre. Det är en hel del grus som kommer igenom asfalten, men underlaget är helt okej. Vilken dag det har varit. Fantastiskt! Jag kommer aldrig att glömma detta!

Efter den första dagen är han 45 sekunder efter teamkollegan Ott Tänak som leder tävlingen, men han är nästan fyra sekunder före den flerfaldige världsmästaren Sebastien Ogier.

Annas Motor - Veckans snackisar 27 februari 2021

Pole position

Oliver Solberg

19-åringen skulle ha kört WRC2 och några enstaka nationella tävlingar i en WRC-bil 2021. Redan i går sprack den planen. Han debuterade för Hyundais fabriksteam i Arctic Rally Finland, tävlingen som ersätter Rally Sweden i årets VM-kalender.

2) Ferrari

Det italienska bilmärket bygger en Le Mans Hypercar och räknar med en comeback i WEC från och med 2023. Det blir första gången på 50 år som Ferrari har ett fabriksteam i toppklassen av Le Mans 24-timmarslopp.

3) Fausto Gresini

Efter två månaders kamp mot COVID-19 avled den 60-årige teamchefen tidigare i veckan. MotoGP sörjer en stor personlighet.

– Behåll ditt leende i himlen. Jag lovar att jag tillägnar dig min första pallplats med Aprilla, säger Aleix Espargaro som tävlat för Gresinis team sedan 2017.

4) Charles Leclerc

I dag presenterade Ferrari sin utmanare inför F1-säsongen 2021. Leclerc har i sår sällskap av Carlos Sainz. Nästa vecka bland annat väntar de regerande mästarna Mercedes, Alpine och Aston Martin.

5) Marc Marquez

Världsmästaren missade stora delen av fjolårets säsong på grund av en skada i armen och har nästa läkarundersökning i mitten av mars. Han vet ännu inte om han finns med i premiären av MotoGP den 28 mars, utan det är läkarnas beslut.

6) Honda

Honda gör sitt sista år i F1 tillsammans med Red Bull, men räkna inte med att det blir något långsamt farväl. Motortillverkaren har satsat ordentligt på utvecklingen och kan Red Bull för en gång skull vara redo när säsongen startar kan detta bli en riktigt rolig säsong med en kamp om VM-titeln.

7) Felix Rosenqvist

Arrow McLaren har presenterat sin nya bil till årets IndyCar och på måndag inleder de med ett test på Laguna Seca.

8) Tom Kristensson

Juniorvärldsmästaren är på väg till WRC. Han satsar på att köra rally-VM:s tyngsta klass i Kroatien i slutet av april.

9) Gene Haas

F1-teamets ägare hade tänkt sponsra Romain Grosjeans satsning i IndyCar, men efter olyckan i Bahrain drog han tillbaka erbjudandet.

– Han har fru och tre barn och jag sa till honom att jag kan inte betala för att han ska ta livet av sig. Jag kände att han behöver ta hand om sin familj, säger Haas till RACER:

Grosjean väljer ändå att satsa vidare, han kör för Dale Coyne Racing 2021, men ställer inte upp i ovalracen.

10) McLaren

Teamet finns i F1 och i IndyCar, nu överväger det att kliva in i Formel E 2022/2023. Mästerskapet har i år VM-status och startar i Saudiarabien den här helgen.

Motorstopp

Aaron Johnston

Oliver Solbergs kartläsare testades positivt för COVID-19 inför helgens deltävling i Finland, därför ersätts han av Seb Marshall under Solbergs WRC-debut.

Felix Rosenqvists nya tjänstebil.

Följ ämnen i artikeln