Andersson: Hamilton har tämjt sin diva

Usain Bolt gästade F1 i helgen.

Årets VM handlar inte bara om kval, segrar och förare.

Årets VM handlar framförallt om en diva.

Och om att tämja den.

Redan innan säsongen hade startat skakade Mercedes stallchef Toto Wolff på huvudet. Han var brydd och funderad. Han hade problem, Mer­cedes hade problem. Inte för att deras världsmästare Nico Rosberg hade lagt av utan för att de ställts inför en nyckfull diva.

Den här gången var det inte den ­trefaldige världsmästaren Lewis ­Hamilton han pratade om utan han pratade om årets bil. Under testerna gjorde den lite som den ville och den reagerade inte alls på det sätt som ­teamet, dess ingenjörer eller förare förväntade sig.

När vi sedan träffades i Barcelona ett par lopp in på säsongen suckade han lika tungt igen.

Han påpekade att bilen var en ­primadonna som inte förstod hur den skulle få däcken att arbeta i rätt ­fönster och att det var svårt att få balansen att stämma. Han pratade om små, små ­nyanser där bilen inte alls svarade som förväntat. Bottennappet var Monacos GP i slutet av maj där Mercedes inte hade någon förare på prispallen. ­Teamet intensifierade arbetet, men fram till sommaruppehållet var det fortfarande bilen som hade ­kontrollen. Den var snabb, men irrationell och svår att förstå sig på.

Därefter hände någonting.

Därefter tog Lewis Hamilton över kontrollen.

Handlar om harmonin

Precis som majoriteten av de sju ­senaste säsongerna kommer årets F1-säsong att ha avgjorts av en vinstserie under hösten. Lewis Hamilton har i år vunnit sex av de sju loppen som körts efter sommarlovet och han erkänner att det till stor del beror på att han har hittat en bättre balans i bilen. Han ­behöver inte längre börja varje tävlingshelg från noll utan i en sport där en liten millimeter kan få stora ­konsekvenser förstår han allt ­bättre hur han ska få bilen i en bättre balans så att den passar banan, däcken och hans körstil. För i samma takt som han har ­tagit över kommandot har hans teamkollega Valtteri Bottas fått allt större problem att hänga med i samma fart.

F1 handlar så mycket om harmoni. Om harmonin mellan ­förare och bil.

På banan ska de två vara en enhet, det gäller att inte ligga nära gränsen och inte heller ligga över den. Föraren måste ligga exakt på den för att få ut max ur både bilen, däcken och sin egen prestation.

När de lyckas nå den symbiosen blir upplevelsen perfekt.

Kan avgöra på söndag

Så var det för Hamilton i USA. Han dominerade tävlingshelgen, vann ­kvalet och vann loppet trots att han förlorade starten. Han kontrollerade bilen, banan och konkurrenterna. På samma sätt som det har varit de senaste två månaderna. Han gav återigen Mercedes VM-titeln för konstruktörer och han ut­ökade sin ledning i ­förar-VM till 66 poäng när det nu är
75 poäng kvar att köra om.

Han kommer att vinna sin fjärde VM-titel i år. Han ­behöver bli sämst femma i Mexiko för att säkra sin fjärde VM-titel redan på söndag.

Så väl har han tämjt sin diva.