Utan skador efter krasch – i 250 km/h

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2015-10-12

Andersson: Så säkert är F1 år 2015

Två otäcka olyckor chockade F1 i Ryssland.

Två bilar totalförstördes – men två förare lämnade sina bilar utan skador.

Så säker är F1 i dag.

Bilarna blev skrot – men Carlos Sainz Jr och Romain Grosjean klarade sig helskinnade.

I somras somnade Jules Bianchi in efter mer än ett halvt år i koma. Han kraschade in i en hjullastare under Japans GP för lite mer än ett år sedan och återfick aldrig medvetandet. Han är F1-sportens senaste dödsoffer och det är tragiskt att racerförare ska behöva betala med sina liv när de utövar sporten som de älskar.

Samtidigt är alla medvetna om exakt vilka risker som finns. Döden är en del av sporten och det har den alltid varit. Varje förare som kör i 300 km/h vet precis vad han eller hon ger sig in på, men de gör det ändå. De gör det för att de älskar racingen och inte kan leva utan den.

I Ryssland fick vi uppleva två fruktansvärda olyckor. Under den tredje tidträningen kraschade Carlos Sainz Jr sin Toro Rosso så illa att han begravdes under skyddsbarriären. Det tog räddningsteamet lång tid att ens få fram vraket för att kunna bärga föraren – men Carlos Sainz Jr klarade sig utan skador. Han berättade efteråt att han var mest oroad över vad killarna i garaget och hans föräldrar skulle tro eftersom bilen förlorade radiokontakten med teamet när den slog i muren. Själv mådde han till och med så bra att han kom till start i gårdagens lopp.

Bilen blev kaffeved

Under tävlingen tappade Romain Grosjean kontrollen över sin Lotus på det 12:e varvet. Han körde i ungefär 250 km/timmen när han slog i muren och av bilen återstod inte mycket mer än kaffeved. Fransmannen kunde själv kliva ur bilen efter olyckan, han förklarade att han kände sig lite öm i kroppen och inte såg fram emot att gå upp ur sängen de närmsta dagarna, men att han räknar med att vara helt återställd framåt helgen.

För ungefär 20 år sedan hade båda de två olyckorna troligen krävt två förares liv. I går klev förarna själva ur de svårt demolerade bilarna.

Så säker är F1 2015.

Men det betyder inte att vi kan garantera att döden håller sig borta från F1 framöver. Arbetet med säker- heten måste fortsätta, men det har kommit en god bit på väg.

Lewis Hamilton vann Rysslands GP överlägset och tog sin 42:a GP-seger. Samtidigt bröt Mercedeskollegan Nico Rosberg sedan gaspedalen gått sönder och när fyra lopp återstår har Hamilton ena handen på sin tredje VM-buckla. Den ledningen släpper han aldrig.

För Marcus Ericsson tog Rysslands GP slut i den andra kurvan. Nico Hülkenberg, Force India, gjorde en miss och snurrade tillbaka ut på banan, Ericsson hann inte undan och båda bilarna bröt.

Räikkönen straffad

Kimi Räikkönen, Ferrari, straffades för kollisionen med Valtteri Bottas, Williams. Det gav Mercedes segern i konstruktörs-VM, för andra gången på lika många år.

En Eriksson lyckades i Ryssland. Jimmy körde upp sig från plats 17 till plats åtta i det första GP3-loppet och han dominerade det andra från pole position. Segern gjorde att han avancerade från plats sex till fem i mästerskapet.