”Jag tror definitivt de vill etablera sig”

Publicerad 2015-08-12

BeIn Sports en ny uppstickare

Flera skandinaviska tv-jättar slåss om tunga sporträttigheter.

Snart kan de utmanas – av Al Jazeera.

– Jag tror definitivt att BeIn SPORTS vill etablera sig i Norden, säger Jan Scherman.

SVT, TV4, Viasat, C More – och Discovery Networks Sweden.

Den sistnämnda tv-jätten har armbågat sig fram bland kon­kurrenterna de senaste åren och snuvat sina rivaler på eftertraktade rättigheter.

Men på sikt kan samtliga utmanas – av krafter från Mellanöstern.

”Krävs inte så mycket”

BeIn Sports – tidigare Al Jazeera – har redan etablerat sig på den amerikanska marknaden och på sikt tror Aftonbladets tv-chef att bjässen kommer försöka slå sig in i norra Europa.

– Det vore ett väldigt logiskt steg i deras utveckling, säger Scherman.

Hur skulle det gå till rent praktiskt?

– Numer krävs det inte så otroligt mycket. Kommer du till Norden med en bra grund i form av en eller flera bra sporträttig­heter, då återstår egentligen bara den förhållandevis enkla upp­giften: Att förhandla med de stora distributörerna. Det räcker att de får bra avtal med Telenor i Norge, YouSee i Danmark och ComHem i Sverige. Det är jag fullständigt övertygad om att de skulle klara av.

Vilka rättigheter skulle de i så fall kunna ha?

– Jag tror att de skulle vara intresserade av att ha Premier League och Champions League.

”Finns ingen affärslogik”

Hur nära förstående kan det här vara?

– Man ska nog se det över en treårsperiod, då tror jag att tv-kartan har ritats om. Discovery Networks Sweden har redan gjort en stor erövring på den nordiska scenen och de lär fortsätta växa. Men på sikt tror jag att BeIn SPORTS är en ”dark horse” som man måste se upp med. Jag kan inte se att de ska nöja sig med att finnas i de länder de finns i dag. Det finns ingen affärslogik i det.

Om de slår sig in i Norden, vore det en skräck för andra tv-jättar?

– Skräck är ett starkt ord, men det är nog väldigt näraliggande. Klart är att det skulle skaka om hela den skandinaviska tv-marknaden rejält, säger Jan Scherman.

Följ ämnen i artikeln