”En liten miss kan kosta dig livet”

Publicerad 2021-01-02

Mattias Ekström, världsmästare i rallycross och Emil Bergkvist juniorvärldsmästare i rally står inför nästa utmaning. Rally Dakar 2021

Mattias Ekström har testat det mesta inom motorsporten - utom en klassiker.

Rally Dakar.

2021 startar han i ökenrallyt som krävt närmare 70 människors liv.

– Jag är medveten om att det är en av de farligaste tävlingarna som finns, att jag måste vara ödmjuk och inte kan ta de risker jag gör i vanliga fall, säger han.

– I Rally Dakar kan en liten miss kosta dig livet.

När grundaren av X-Raid, Sven Quandt, frågade Ekström om han ville vara en del av det klassiska teamet hade svensken inte ens tänkt tanken på att tävla i ökenrally. Han var fokuserad på sitt inhopp i VM i rallycross och hade tankarna på den nya serien Extrem E till våren 2021.

Men den oväntade frågan öppnade nya möjligheter och Ekström, som alltid har velat stilla sin nyfikenhet, kunde inte annat än tacka ja.

– Jag har aldrig gjort något liknande. Jag har aldrig varit lockad av det tidigare, men kände jag att jag ville testa och se om det är min grej. Jag har också blivit äldre och intresserad av nya möjligheter för framtiden, säger han.

Kollega med Sainz och Peterhansel

I hans stall finns rallyrävar som 58-årige Carlos Sainz, som har vunnit så väl rally-VM som Rally Dakar vid flera tillfällen och Stephane Peterhansel, 55, som vunnit tävlingen 13 gånger med både MC och bil.

– Jag är över 40 år, men lillkillen i det här sällskapet. I Rally Dakar är erfarenheten oerhört viktig, säger Ekström.

– Tänk dig att köra sträckan mellan Avesta och Sälen i diket. Det blir en tuff utmaning och jag tycker att man ska testa de möjligheter man får. Här kör man ett helt rally-VM under en dag, 35 mil onotat rally.

Tävlingen avgjordes för första gången 1978, då under namnet Paris-Dakar. Fram till 2007 avgjordes den i Afrika, därefter flyttade den till Sydamerika, men sedan 2020 avgörs ökenrallyt i Saudiarabien. Under åren har 69 människor mist livet i samband med tävlingen, under fjolårets rally omkom två mc-förare.

– Motorsport är alltid farligt, det vet vi alla om. Givetvis är det tragiskt varje gång en människa mister livet, samtidigt får motorsporten oförskämt mycket kritik. En olycka kan hända var som helst och vår bil går inte snabbare än 130 km/timmen, förklarar Mattias Ekström.

– Vi ska köra med marginal. Vi är medvetna om att det inte går att köra i tolv dagar utan att göra misstag, men vi ska inte köra fortare än vi klarar av.

Rally Dakar i Saudiarabien 2021

42-årige Ekström tävlar tillsammans med Emil Bergkvist, tidigare juniorvärldsmästare i rally, och de båda svenskarna har genomfört ett terrängrally i Saudiarabien under sina förberedelser och deras insats räckte för en klasseger. I Rally Dakar får de en roadbook 90 minuter innan start, ska därefter lösa situationen själva och även kunna ta hand om eventuella problem med bilen.

– Jag känner mig trygg. Jag var med när bilen byggdes upp, har koll på motor, växellåda, bromsar och hjulupphängning, så så länge det inte blir ett elfel så ska jag nog kunna laga det mesta. Blir det ett elfel så får vi lösa det också, säger Mattias Ekström.

– Vi är ödmjuka inför utmaningen både vad det gäller körning och navigation, men också delarna med klimatet, mat, dryck och sömn. Det blir sex stentuffa dagar, en dag vila och sen sex stentuffa dagar till. Detta är tufft på riktigt.

Rally Dakar 2021 - detta är värt att veta:

Tävlingen pågår i Saudiarabien mellan den 3 januari och den 15 januari 2021.
321 fordon och 560 deltagare från 49 länder är anmälda till den 43:e upplagan av ökenrallyt.

Klasser: Bil, MC, Quad, Lightweight Vehicle, SSV, lastbil och klassisk.
Stjärnor: I Mc-klassen tävlar bland annat Ricky Barbeck (USA), Matthias Walkner (Österrike), Pablo Quintanilla (Chile), Toby Pirce ( Australien) och Sam Sunderland (Storbritannien). I bilklassen är det stjärnor som Carlos Sainz (Spanien), Nasser Al-attiyah (Qatar), Stephane Peterhansel (Frankrike), Giniel de Villiers (Zimbabwe), Sebastien Loeb (Frankrike) och Nani Roma (Spanien).
Svenskar: Mattias Ekström och Emil Bergkvist, tävlar för X-raid Yamaha Racing Rally Supported Team i Lightweight Vehicle med en Yamaha YXZ1000R prototyp.

Program för Rally Dakar 2021 - dag för dag

Prolog 2.1 2021: Jeddah – Jeddah: 11 km specialsträcka.
Dag 1 3.1 2021: Jeddah - Bisha: 277 km specialsträcka. Utmaningen handlar om steniga vägar och navigering.
Dag 2 4.1 2021: Bisha - Wadi Ad-Dawasir: 457 km specialsträcka. Den första dagen i sanddyner.
Dag 3: 5.1 2021: Wadi Ad - Dawasir- Wadi Ad-Dawasir: 403 km specialsträcka: Ökenkörning, men här finns det möjlighet att tjäna tid.

Dag 4: 6.1 2021: Wadi Ad - Dawasir-Riyadh: 337 km specialsträcka. Om transportsträckan (476 km) räknas in är detta tävlingens längsta sträcka.
Dag 5: 7.1.2021: Riyadh – Al Qaisumah: 456 km specialsträcka. Återigen tävlar förarna i sanddyner, men under sträckan finns även flera gömda stenar vilket kan orsaka punktering.
Dag 6: 8.1 2021: Al Qaisumah - Ha´il: 448 km specialsträckor: Sträckan avgörs enbart i sand, vilket är en extra tuff utmaning för mc-förarna.
9.1 2021 - VILODAG
Dag 7: 10.1 2021: Ha´il:- Sakaka: 471 km specialsträckor: Maratonsträckan, i mer än tio mil är det kuperad körning, efter dagens körning är det enbart förarna som får arbeta med sina fordon.

Dag 8: 11.1 2021: Sakaka - Neom: 375 km specialsträckor. Den andra delen av maratonetappen går genom ett ökenlandskap.
Dag 9: 12.1 2021: Neom- Neom: 465 km specialsträckor. Dagens etapp avgörs i kanten av Röda havet. Detta är en av tävlingens tuffaste etapper.
Dag 10: 13.1 2021: Neom - Al-´Ula: 342 km specialsträckor. Kuperar terräng och återigen en utmaning för kartläsaren.
Dag 11: 14.1 2021: Al-´Ula - Yanbu: 511 km specialsträckor: Tävlingens lägsta specialsträcka, 100 kilometer körs i sand och här kan det ske stora förändringar i resultatlistan.
Dag 12: 15.1 2021: Yanbu - Jeddah: 225 km specialsträckor: Tävlingens sista sträcka avgörs även den i sanddyner.

Rally Dakar 2021 avgörs i Saudiarabien  från 2 till 15 januari 2021.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.