STCC AB begärs i konkurs

Uppdaterad 2019-02-14 | Publicerad 2019-02-06

STCC AB som drivit STCC-mästerskapet lämnade på onsdagen in en konkursansökan vid Nacka tingsrätt.

Jan Nilsson var den som drog igång och byggde upp STCC vid starten 1996.

Han vann mästerskapet de första två åren och är en de mest vinstrika förarna genom åren. Han tar beskedet om konkurs hårt.
– STCC som varit ryggraden i svensk racing sedan 1996 dog i morse. Det är en era som går i graven, säger han.

STCC har varit den främsta racingserien i Sverige sedan starten 1996. Men bolaget har under flera år haft svårt att hitta finansiärer. Inte minst satsningar på tillfälliga banor, som Solvalla och Skövde har kostat mycket pengar.

Stora underskott

Och även om säsongen 2018 gick plus minus noll dras STCC AB med så stora underskott att de inte längre ser någon möjlighet att fortsätta.

– Bolaget har nått den punkt där det inte längre finns förutsättningar att driva verksamheten vidare, säger en centralt placerad person inom STCC AB till TT.

Men mästerskapet kommer att fortsätta. Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna går samman för att säkra att det blir en racingsäsong även 2019.

– Vi har en klar plan redan. Konkursen kommer inte som en blixt från en klar himmel. Vi känner oss väl förberedda för att vi ska kunna genomföra det på ett riktigt bra sätt, säger Greger Petersson från TCR Scandinavia.

Han säger att de stora satsningarna handlar om 2020 och framåt.

– Men vi ska se till att 2019 blir så bra det bara kan. I dagsläget ser det ut som om det blir samma program som aviserats, säger Greger Petersson.

Frågan om varumärket

Enda osäkerheten är loppet på Jyllandsringen då danskarna inte har varit med i samtalen på samma sätt som de svenska arrangörerna.
Men frågan är vad mästerskapet kommer att heta.

För STCC är ett registrerat varumärke som nu tillhör konkursbolaget. Det kommer att bli en uppgift för en konkursförvaltare att hantera.

– Vi har inget svar på namnfrågan än. Det kan bli att det kallas TCR Scandinavia, det kan bli STCC eller ett helt nytt namn, snarlikt STCC, säger Greger Petersson.

Svenska Bilsportförbundet går nu in som en av arrangörerna.

– Konkursen är en tråkig dag för svensk racing. STCC har lyft svensk racing under många år. Men nu tar vi nya krafttag. För oss gäller det att fokusera framåt, säger Anna Nordkvist, vd för Svenska Bilsportförbundet.

Rädda mästerskapet

– Det är en viktig uppgift att rädda kvar det här mästerskapet. Det här är vår högsta racingklass, kungaklassen. Det är viktigt som motivation för barn och ungdomar som kommer till sporten att man ser den här trappstegen uppåt, säger hon.

Redan innan besked om konkurs hade två stora av de stora teamen, Volkswagen Dealer Team med mästaren Johan Kristoffersson och West Coast Racing med Fredrik Ekblom deklarerat att de hoppar av årets säsong.

– Vi ska ändå få ihop ett tillräckligt bra startfält, kanske inte lika eminent som i fjol, men tillräckligt bra för att det ska vara intressant. Vi hoppas kunna locka till oss några nya också, säger Greger Petersson.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln