Längdskidåkning på tv är en pensionärsidrott

Publicerad 2021-03-01

Att följa längdskidor på tv blir allt mer en pensionärssport.

Enligt siffror som DN tagit fram är bara en av tio som följt världscupen i vinter under 40 år.

– Det är inte oroande eller problematiskt i dagsläget, säger förbundets kommunikationschef Ulrika Sterner till tidningen.

Det var förra veckan som den norska tidningen VG presenterade siffror som fick det att skaka om i nationalidrotten. Åtta av tio som ser längdskidor på tv är över 50 år. Bara tre procent var 18 år eller yngre.

– Jag trodde siffrorna skulle vara svaga men inte så dramatiskt dåliga. Det är tråkigt, sa före detta toppidrottschefen Bjørge Stensbøl till tidningen då.

Och läget ser likadant ut i Sverige. DN har med hjälp av mätföretaget MMS tagit fram tittarsiffror för världscupen i Ruka, Lahtis, Falun och Ulricehamn. Den visar att 64 procent av de som följer Linn Svahn, Jonna Sundling och Charlotte Kalla i spåren är över 60 år. Endast fyra procent är yngre 24 och endast var tionde tittar är under 40 år.

Siktar på Snapchat och Tiktok

Men på skidförbundet menar man att mätningen inte är så oroande då den bara visar linjär tv-tittning.

– Man måste hitta sätt att vara relevant för målgruppen och jag tror inte att linjär tv är sättet man är relevant på, säger längdlandslagets kommunikationschef Ulrika Sterner till DN.

Som jämförelsen har linjär tv dock klart högre tittning bland ungdomar på evenemang som JVM och VM i handboll.

Nästa år flyttar sändningarna från SVT till Nent. Men Ulrika Sterner tror inte kanalbytet påverkar åldersförflyttningen. Det handlar om att finnas på nya plattformar.

– Om man ska hårddra det så är det på Snapchat och Tiktok som man slår igenom. Det handlar om att finnas och vara relevant där ungdomar finns, säger hon.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.