Marcus Ericsson jagar framgångar i Texas

IndyCar räknar med hastigheter på 345 km/timmen

Publicerad 2021-04-30

Marcus Ericsson

460 varv på en av världens absolut snabbaste ovaler.

Två race på 24 timmar.

Nu väntar en av årets tuffaste utmaning på för Sveriges förare i IndyCar.

– Jag personligen söker efter den stora framgången på en oval, säger Marcus Ericsson.

Efter två deltävlingar i IndyCar, en på en traditionell racerbana och en på en stadsbana, ligger han bland de tio främsta i mästerskapssammandraget. Nu väntar två lopp på lika många dagar på den ultrasnabba ovalen Texas Motor Speedway där snitthastigheten ligger på 345 km/timmen. Varvrekordet har en annan svensk, Kenny Bräck, 376,6 km/timmen från 2001 och detta är platsen där Bräck skadade sig så illa år 2003.

Tävlingen i Texas är årets första dubbelhelg, det är en enorm utmaning för förarna och resultatet kommer att göra en stor skillnad i mästerskapet.

– Det ska bli riktigt, riktigt roligt. Jag har trivts bra på ovaler sedan jag kom till USA, säger Marcus Ericsson som gör sin tredje säsong i IndyCar efter fem år i Formel 1.

– Vi som team var starka på just Texas i fjol och vi borde ha goda möjligheter.

Rosenqvist i avgörande krasch

Hans kollega hos Chip Ganassi Racing, Scott Dixon, vann det loppet och deras gemensamma kollega Felix Rosenqvist körde det snabbaste varvet och låg tvåa när han kraschade i samband med en varvning tio varv från mål. Det gör att även Rosenqvist har stora förhoppningar inför helgen.

– Jag har tagit ett stort steg på ovalerna inför den här säsongen och när vi testade på just Texas kände jag att det kommer att passa mig bra, säger Felix Rosenqvist som tävlar för Arrow McLaren SP och har haft en tyngre säsongsstart än väntat.

– Vi har en bil som är bra på ovalerna och som gör att jag kan ta det där sista steget och gå för en pallplats. Det som saknats under mina är i IndyCar är just att jag ska kunna vara topp tre på den typen av banor.

Ericsson tror på framgång i Texas

Efter den inledande två deltävlingarna är mästerskapet väldigt jämnt, det skiljer bara två poäng mellan ledande Alex Palou och trean, den regerande mästaren Scott Dixon som jagar sin sjunde mästartitel. Marcus Ericsson ligger nia, en poäng från sjätteplatsen och fyra från femteplatsen.

– Jag är verkligen med i matchen, det är 17 poäng upp till mästerskapsledaren och det gör att detta blir en väldigt viktig helg, säger Marcus Ericsson.

– Det är många poäng som står på spel, vilket är väldigt, väldigt roligt.

F1-bloggen med guide till F1 i Portugal och IndyCar i Texas

Annas Motor - veckans snackisar 1 maj

Pole position

Max Verstappen

Kan Red Bull och VM-tvåan Verstappen återigen utmana Mercedes och den flerfaldige mästaren Lewis Hamilton? På söndag avgörs säsongens tredje F1-lopp i Portugal och en poäng skiljer mellan Hamilton och Verstappen i VM-sammandraget.

2) Sprintkval

F1 ändrar i formatet. Vid tre tillfällen i år ska lördagen erbjuda ett sprintkval, ett lopp över 100 km som ger startordningen till söndagens GP. Kvalet till det lördagens race avgörs under fredagen. Det verkar som om formatet ska testas i Storbritannien, Italien och Brasilien.

3) Valentino Rossi

Hans team VR46 flyttar upp till motoGP nästa år. Det blir ett samarbete med Saudi Aramco och kontraktet gäller över fem år. Den stora frågan är, ska han köra själv? Nu kör ikonen hos Johan Stigefelt i Petronas SRT, men det har varit en tung start.

4) Marc Marquez

Den flerfaldige mästaren i motoGP gjorde comeback senast, räcker det för en pallplats hemma i Jerez? Spanjoren har fortfarande problem med sin högra armbåge.

5) Fredrik Lindgren

Speedwayföraren var trea i VM i fjol och i år har han startat den polska ligan riktigt bra, men VM måste han vänta på. Som det ser ut nu startar mästerskapet med två deltävlingar i Tjeckien i mitten av juli.

6) Marcus Ericsson

Efter två tävlingshelger i IndyCar ligger han nia i mästerskapet, i helgen avgörs två lopp på ovalen i Texas. Kan han eller Felix Rosenqvist ta en pallplats?

7) Russell/Bottas

Kollision på Imola senast och sedan dess har förarna från Williams och Mercedes inte talat med varandra.

– Jag hade ett missat samtal från honom på måndagen, men jag sov, förklarar Valtteri Bottas.

– Jag är övertygad om att George också anser att det är överspelat.

Det intressanta i historien är att båda förarna tillhör Mercedes och är ute efter samma förarplats till 2022. I morgon möts de igen. I Portugal GP.

8) Linus Lundqvist

En ny pallplats för svensken i St Petersburg och nu är han tvåa i IndyLights. Nästa deltävling avgörs i Indianapolis i mitten av maj.

9) Johan Kristoffersson

Världsmästaren i rallycross finns med när RallyX Nordic startar i Danmark i helgen. VM i rallycross startar först i juli.

10) Turkiet GP

Deltävlingen eftersätter Kanadas GP i F1-kalendern den 11–13 juni 2021.

Motorstopp

Mercedes

F1–teamet tappar sin motorchef Ben Hodgkinson. Till Red Bull. Det är en stor förlust. Red Bull tar över Hondas motor efter säsongen och gör en storsatsning för att återta VM-titeln när nu utvecklingen av motorerna ska frysas från och med 2022. När Hodgkinson kan arbeta för sitt nya team är inte officiellt.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.