Prinsen kör Lotus – hedrar legendar

Publicerad 2018-03-28

Prins Carl Philip kör Swedish GT även i år. Han rattar en GT4-bil från brittiska Lotus och hedrar en svensk racinglegendar.

– Det är en "tribute" till Ronnie Peterson som körde en Lotus under sin karriär, säger prinsen till TT.

Det har varit turbulens kring prins Carl Philips racingkarriär de senaste åren. Efter att ha tävlat i STCC säsongerna 2013 till 2016, med en seger i Falkenberg 2015 som främsta merit, tvingades han förra året kliva ner från kungaklassen.

När STCC ändrade reglementet hade inte längre Volvo någon bil i det nya TCR-reglementet att ställa på banan. Lösningen blev att samma bil som prinsen kört i STCC 2016 fick tillåtelse att tävla i Swedish GT 2017. Men inför årets säsong är det inte längre möjligt då de så kallade TTA-bilarna fasas ut.

Men nu står det klart att prinsen ändå kommer att köra Swedish GTB säsongen 2018.

Lotus Evora GT4

Lösningen blir en Lotus Evora GT4. Volvos huvudägare Geely äger 51 procent av aktierna i Lotus. Köpet av aktiemajoriteten blev klar så sent som i september förra året. Det öppnar vägen för prinsen, som är knuten till Volvos motorsportavdelning Geely Group Motorsport och Cyan Racing.

– Det ska bli jättekul. Samma klass som tidigare, men med ett nytt bilmärke. Målsättningen är som alltid att försöka vinna mästerskapet.

Som andreförare i serien får prinsen femfaldige STCC-vinnaren Richard Göransson och WTCC-världsmästaren Thed Björk. Richard Göransson kör med prinsen i premiären på Knutstorp, Thed Björk nästa lopp i Falkenberg.

– För mig passar det oerhört bra att backa upp prinsen för att vi förhoppningsvis ska kunna vinna Swedish GT tillsammans, säger Richard Göransson.

Klassisk referens

Att en svensk förare rattar en Lotus ger också klassiska referenser. Den svenska racinglegenden Ronnie Peterson körde Lotus under flera säsonger i formel 1 på 1970-talet före sin tragiska död 1978.

Prinsen hoppas ändå att han ska kunna komma tillbaka till STCC de kommande säsongerna.

– Det är en rolig serie. Framtiden får utvisa. Men just nu siktar jag mot den här säsongen och Swedish GT.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.